PROJEKT „ŠKOLA ZA DIJALOG“ – VIJEĆAONICA U SREDNJOJ ŠKOLI VALPOVO I VELIKA VIJEĆAONICA U OSIJEKU

PROJEKT „ŠKOLA ZA DIJALOG“ – VIJEĆAONICA U SREDNJOJ ŠKOLI VALPOVO I VELIKA VIJEĆAONICA U OSIJEKU

11. veljače 2020.

U  Srednjoj školi Valpovo 10. siječnja ’20. održana je jednodnevna radionica u okviru projekta pod nazivom „Škola za dijalog“ koji se provodi kroz program  Erasmus + (program EU za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport).

U ugodnom prostoru učionice hrvatskoga jezika 20 je učenika i 4 donositelja odluka (profesorice hrvatskoga jezika, psihologinja i pedagoginja) sudjelovalo u participiranju učenika u životu škole kroz nastavni proces, ali još više u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima. Središnji dio aktivnosti bila je rasprava na temu razine sudjelovanja učenika u donošenju odluka u školama.

Nakon kratkog predavanja o brojnim prednostima koje mladi imaju sudjelovanjem u ovakvim projektnim radionicama, uslijedilo je zanimljivo međusobno upoznavanje. Svaki se učenik predstavio te rekao sudjeluje li u radu Vijeća učenika i koje su mu druge razredne funkcije. Učenici su redom izvlačili papiriće iz šešira na kojima je bila započeta rečenica koju je trebalo dovršiti.

Teme su bile vezane za školu, poboljšanje školovanja i uvjeta rada i učenja te izbora razrednoga povjerenstva i drugih pitanja važnih za učenike. Svatko je imao priliku iznijeti svoje mišljenje. Učenici su imali i nekoliko zadataka, kao na primjer izraditi plakate na teme Aktivan učenik i Idealna škola, a potom ih ukratko prezentirati.  Nakon prezentacije i rasprave, došli smo do zajedničkoga zaključka koji će pomoći unapređenju rada Vijeća učenika te dijaloga između učenika i predstavnika škole.

Svi zaključci bit će sumirani i, zajedno sa zaključcima drugih škola, prezentirani u završnoj radionici, tj. Velikoj Vijećaonici u Osijeku 30. siječnja 2020. na koju je bilo pozvano 6 škola iz Osječko-baranjske županije, a među njima i Srednja škola Valpovo u čije ime su sudjelovali: ravnateljica Svjetlana Kalpić, pedagoginja Zdenka Lončarić i profesorice hrvatskoga jezika (Natalija Mihaljević, Jasna Iličić, Vesna Kajganić, Jasna Vuković) i oni zbog kojih su sve navedene aktivnosti zamišljene i provedene, a to su naši dragi učenici čije dojmove i osvrte o sudjelovanju u radionicama Vijećaonice donosimo u nastavku:

 

Na samome početku Vijećaonice  održano je predavanje o projektu Erasmus+ koje je zasigurno zainteresiralo mnoge učenike. Pažljivo smo slušali iskustva mladića koji je, sudjelujući u ovome projektu, dio školovanja proveo u inozemstvu. Podijelio je s nama dragocjena iskustva kako doći do potrebnih informacijama o projektima koji nama, mladim ljudima stoje na raspolaganju i potiču našu mobilnost. Potom smo bili podijeljeni u tri skupine, a svaka je skupina razgovarala o nekom dijelu zadane teme. Naglasak je bio stavljen na sudjelovanju učenika u donošenju školskih odluka. Radionice su bile dinamične i omogućavale su svima nama da iznesemo svoje stavove, ali i da poslušamo tuđe te da možemo na taj način usporediti život i rad u svojoj školi s onim kako je to organizirano u nekoj drugoj školi. Svidio nam se ovakav način komunikacije i rada jer smo u razgovorima svi bili ravnopravni i štošta smo željeli reći kada je uključenost učenika u donošenje školskih odluka u pitanju. Iznosile su se zanimljive ideje, a  korisno je bilo čuti s kakvim se poteškoćama i problemima susreću naši vršnjaci u drugim srednjim školama te na koji način te poteškoće pokušavaju riješiti. 

 

Nakon završetka ovoga projekta i učenici i profesori bili su zadovoljni.  Shvatili smo da je uz puno više dijaloga i uvažavanja moguće započeti neko bolje srednjoškolsko doba, odnosno početak nekakve srednjoškolske revolucije koja bi trebala novim generacijama omogućiti kvalitetniji  školski život nego što su ga imali njihovi prethodnici.

Postali smo svjesni moći koju imamo u svojim rukama te činjenice kako smo najviše mi sami odgovorni za svoju budućnost. Ovaj je projekt bio bez ikakve cenzure i svaki je učenik mogao slobodno, pa i pred svojim profesorima, pedagozima i ravnateljima, izreći sve ono što mu smeta u njegovoj školi. Razišli smo se s mišlju kako ovakvi projekti podižu naše samopouzdanje, motivaciju za rad i sudjelovanje u danas školskoj, a sutra akademskoj zajednici kojoj ćemo pripadati.

Domagoj Berečić, 4. b OG

Leonarda Nago, 4. b OG

Dorian Vicić , 4. b OG

 

Dvije od te triju tema  fokusirane su na Vijeće učenika; jedna je bila Vijeće učenika, a druga o komunikaciji mladih i profesora koja se opet svela na Vijeće učenika jer se ono ispostavilo kao najbolje tijelo kroz koje učenici mogu razgovarati s profesorima o nekim problemima. Treća tema, nama osobno najdraža, bila je o motivaciji učenika za sudjelovanje u Vijeću učenika. Postavljena je teza – Kako motivirati učenike za rad? Neki su od zaključaka da mladima treba pružiti više mogućnost sudjelovanja u nekim projektima ili radionicama. Trebaju više uvažavati mišljenja učenika jer, kako očekivati da će učenik izreći svoje mišljenje i stavove o nekim problemima ako će ga se samo saslušati i kasnije nijedna njegova ideja neće biti uvažena za nešto više? Sve u svemu, Vijećaonica je bila jedno jako lijepo iskustvo i to je jedan jako dobar način za uključivanje mladih u razgovor o problemima u školi. Voljeli bih da u budućnosti bude još takvih projekata jer bismo mi, a i prijatelji kojima smo pričali o projektu, vrlo rado sudjelovali.

Lorena Kuna, 3. b OG

Lara Lončarić, 3. b OG

 

Posebno iskustvo je bilo čuti prednosti i nedostatke, tj. dojmove učenika drugih škola o organizaciji i provedbi odluka u njima. Svidjelo nam se i to što smo mogli iznijeti svoje mišljenje i pohvaliti pozitivne promjene, ali isto tako i ukazati na neke probleme te dati alternativna rješenja za iste. Posebno mi se svidjela tema u kojoj smo razgovarali o Vijeću učenika, ali se i nadovezali na temu funkcije predsjednika razreda i blagajnika. Smatram da je smisao projekta Škola za dijalog uspostaviti kvalitetnu komunikaciju među profesorima, učenicima i školskom administracijom. Također smo poslušali predavanje o programu Erasmus+, ali i dragocjena iskustva onih ljudi koji su bili uključeni u neki EU-projekt. Nakon svega je organiziran prigodan domjenak, a potom zaključak čitave teme, kao i prezentacija ishoda projekta. Poslije podne smo se, zadovoljni stečenim iskustvom, zajedno sa profesorima, vratili svojim kućama.

Ivan Matijanić, 1. a OG

 

 Na početku vijećaonice prikazani su rezultati istraživanja upitnika „Koliko sudjelujem?“. Svaki sudionik bio je dodijeljen jednoj od tri moguće skupine. Svaka skupina imala je drugačiju temu o kojoj se raspravljalo, no ona je i dalje bila povezana s prethodnom. Teme su bile vezane za Vijeće učenika, odnose učenika s profesorima te kako učenici mogu uz pomoć profesora poboljšati boravak u školi. Svoje misli i savjete sudionici su zapisivali na velike plakate koji su nakon pauze bili izloženi kao rezultat Velike Vijećaonice. Nakon izlaganja rezultata sudionici su imali priliku i sami reći što misle o ovakvim radionicama. Vrlo je važno napomenuti kako su svi sudionici ozbiljno shvatili poruku ovoga projekta te kako su dojmovi pozitivni. Na kraju su svi sudionici Velike Vijećaonice dobili su potvrdu o sudjelovanju na ovome projektu.

 

Nea Pohižek, 1. b OG

Mene je ova radionica jako inspirirala i otvorila mi nove vidike. Naučila sam puno korisnoga i posebno mi je drago što su se svi naši prijedlozi za poboljšanje komunikacije u školi uzeli u obzir i raspravljalo se o njima, a ne zanemarilo. Sigurna sam kako ću stečeno znanje iskoristiti u budućnosti i prijaviti se na još Erasmus + projekata jer je to prilika koja se ne smije propustiti.

Ena Mađarević, 3. ek.