Erasmus+ KA2 2023./2025. – Clean Environment-Clean School Climate



Naziv projekta: “Clean Environment-Clean School Climate” with Creative Environmental Practices in School Education

Akronim projekta: CleanECleanSCH

Broj projekta: 2023-1-NO01-KA220-SCH-000159229

Nadležnost: Norwegian Directorate for Higher Education and Skills – za Norvešku
Agencija za mobilnost i programe EU (AMPEU) – za Hrvatsku

Nositelj projekta: Valdres vidaregåande skule, Leira, Norveška

Partneri u projektu: 1o Geniko Lykeio Kaisarianis, Atena, Grčka; Çağdaş ve Yenilikçi Eğitimciler Derneği, Trabzon, Turska; Colegiul Economic “Virgil Madgearu” Galati, Galati, Rumunjska; UNIVERSITA DEGLI STUDI DI PALERMO, Palermo, Italija; BAfEP Bildungsanstalt für Elementarpädagogik der Kongregation der Schwestern vom göttlichen Erlöser, Beč, Austrija; Srednja škola Valpovo, Valpovo, Hrvatska

Program: Erasmus+  za 2023./2025. godinu (program EU za obrazovanje, osposobljavanje, mlade i sport)

Potprogram: Ključna aktivnost 2  – suradnja za inovacije i razmjenu dobre prakse

Aktivnost: Školska partnerstva

Ukupna vrijednost projekta: 250.000,00 EUR (Srednja škola Valpovo – 33.480,00 EUR)

EU financiranja: 100%

Trajanje projekta: 24 mjeseca

Početak projekta: 01. rujna 2023.

Završetak projekta: 31. kolovoza 2025.

Ciljevi projekta:

  • Rasprava o uključivom akcijskom planu temeljenom na ekološkom obrazovanju u borbi protiv klimatskih promjena i promjena u okolišu.
  • Pretvoriti količinu otpada u školama i centrima društvenog života u korisne proizvode.
  • Razviti sadržaje kurikuluma na temu okoliša koji se mogu integrirati u kurikulume 10 različitih kolegija.
  • Povećati utjecaj ekološke svijesti i učiniti je održivom putem web portala/ digitalnih igara/ mobilnih aplikacija.

Stranice projekta:





Poveznice na stranice:


Erasmus+

Online mobilnosti i webinari:

17. siječnja 2024.
31. siječnja 2024.
7. veljače 2024.
13. ožujka 2024.
10. travnja  2024.
15. svibnja 2024.
12. lipnja 2024.
26. studenog 2024.

Vrijeme i mjesto mobilnosti :

7. – 11. prosinca 2023. (Leira, Norveška, 2 nastavnika)
1. – 6. travnja 2024. (Atena, Grčka – 2 nastavnika, 4 učenika)
28. travnja – 3. svibnja 2024. (Beč, Austrija – 2 nastavnika, 4 učenika)
6. – 10. srpnja 2024. (Trabzon, Turska – 2 nastavnika)
3. – 8. studenog 2024.(Valpovo, Hrvatska)
5. – 10. svibnja 2025. (Galati, Rumunjska – 2 nastavnika, 4 učenika)
9. – 12. srpnja 2025. (Palermo, Italija – 2 nastavnika)


AKTIVNOSTI I DOGAĐANJA:


8. ONLINE MOBILNOST

Online mobilnost u organizaciji škole Colegiul Economic “Virgil Madgearu” Galati, Rumunjska i Srednje škole Valpovo, Hrvatska održala se 26.11.2024. od 18.00 do 19.00 sati. Sudjelovali su predstavnici iz svih škola partnera. Našu školu je predstavljao Željko Štanfelj.
Tim iz Rumunjske imao je vodeću ulogu i govorili su o analizi upitnika kojeg smo svi proveli s 50 odabranih učenika u svojim školama. Učenici su ispunjavali upitnik o svojem zadovoljstvu dosadašnjim obrazovanjem vezanim uz teme o zaštiti okoliša i svojim mišljenjima o korištenju digitalnih alata za poboljšanje njihova razumijevanja tematike o zaštiti okoliša.
Zatim je riječ preuzela ekipa iz Valpova koja je predstavljala primjenu implementacije tema o zaštiti okoliša u kurikulume predmeta Povijest i Geografija. Nakon kraće rasprave o izloženoj tematici sastanak je završen oko 19.00 sati.
Sljedeća online mobilnost najavljena je za 18.2.2025.

Erasmus projektni tim


DOMAĆINSTVO PROJEKTA

Treća mobilnost u sklopu Erasmus+ projekta Clean environment – Clean school climate održala se u Valpovu u razdoblju od 4. do 7. studenog 2024. te je Srednja škola Valpovo ovoga puta imala ulogu domaćina ove mobilnosti.

Idejna je misao mobilnosti u Hrvatskoj bila Kako ponovno upotrijebiti tekstilni otpad.

Prvi dan, na svečanom otvorenju sudionike su pozdravili ravnateljica škole Svjetlana Kalpić i koordinator projekta Željko Štanfelj. Profesor Podobnik i učenica Nora Pastulović su zabavljali goste svojim veselim nastupom, izvodeći nezaboravne strane i domaće glazbene hitove. Sudionici su imali priliku obići našu školu i posjetiti glavne atrakcije grada Valpova, dvorac Prandau-Normann i Muzej Valpovštine. U popodnevnim satima učenici su na radionici izrade kravata uz stručno vodstvo profesorica Marije Šimić i Jasne Vuković pokazali svu svoju kreativnost. Izrađivali su kravate s motivima svojih zemalja od otpadnih komada odjeće. U isto vrijeme profesori su održali projektni sastanak.

Drugi je dan bio rezerviran za izlet u Park prirode Kopački rit. Na putu do tamo, u prijepodnevnim satima su uz našeg stručnog vodiča Danijela u kružnoj šetnji gradom posjetili konkatedralu sv. Petra i Pavla, promenadu na rijeci Dravi i stari dio grada – Tvrđu te naučili mnogo zanimljivih činjenica o povijesti Osijeka. U Kopačkome ritu, nakon kratke vožnje vlakićem čekala ih je kružna vožnja solarnim brodićem na kojem su uz stručno vodstvo na engleskom jeziku naučili najvažnije činjenice o biljkama i životinjama koje nastanjuju Kopački rit. Puni dojmova uputili su se na ručak u konobu Didin konak, nakon kojeg je slijedila radionica slikanja u živopisnom baranjskom selu Kamenac. Tamo su nas u vinariji Horvat dočekali ljubazni domaćini koji su uz ponuđenu degustaciju domaćih proizvoda održali interaktivnu radionicu slikanja s našim gostima. Sudionici su svoja umjetnička djela, neka bolja, neka manje bolja, ponijeli sa sobom. Nakon radionice slijedila je slobodna večer u Osijeku za profesore i učenike.

Treći je dan bio organiziran izlet u Park prirode Jankovac. U prijepodnevnim satima posjetili su Geo info Centar Voćin gdje su dodatno produbili svoje znanje o Geoparku Papuku, o geološkoj prošlosti tog kraja ali i cijele Zemlje uz pomoć interaktivnih panela, 6D filma, audio vodiča. Simulirali su potrese, vidjeli zub megalodona, pomoću VR naočala su uronili u svijet šuma Papuka u davnoj prošlosti. Nakon Voćina, na Jankovcu nas je dočekala gospođa stručni vodič koja nas je provela po poučnoj stazi  i naučila mnoge nove činjenice o Papuku, njegovim šumama i životinjama koje obitavaju tamo. Svi su se divili ljepotama bukovih šuma, slapu Skakavcu, Groblju staklara, jezerima i mnogim drugim atrakcijama. Nakon napornog ali zanimljivog dana vratili su se u Valpovo.

Zadnji je dan projekta protekao nešto sporijim tempom. Prijepodne je održan pub-kviz u organizaciji naših učenika. Natjecali su se timovi učenika i timovi profesora odvojeno. Bile su podijeljene i nagrade za najbolje. Nakon kviza učenici su predstavili svoje radove s radionice iz prvog dana u kratkoj modnoj reviji. Zatim je uslijedila ceremonija podjele certifikata i fotografiranje. Nakon brzog ručka profesori su održali još jedan projektni sastanak, a učenici su imali slobodno do oproštajne zabave. Oproštajna zabava održana je u prostorima Vile Valpovo i potrajala je do 23.00 sata. Nakon zabave naši domaćini ispratili su svoje nove prijatelje i poželjeli im sretan povratak svojim domovima. Svi su bili iznimno zadovoljni novim iskustvima i ljepotama našeg kraja i svime što smo im pružili u ova četiri nezaboravna dana.

 

Erasmus projektni tim


MOBILNOST U TURSKU

Mobilnost nastavnika u sklopu Erasmus projekta Clean Environment – Clean School Climate održala se u Trabzonu u Turskoj od 6. do 10. srpnja 2024. Na mobilnosti je sudjelovalo tri profesora iz Srednje škole Valpovo: Krunoslav Vukelić, Zdenka Lončarić i Željko Štanfelj. Smještaj je bio osiguran u hotelu Feza u samom centru grada.

Trabzon je grad na obali Crnog mora na sjeveroistoku Turske u prošlosti znan kao Trapezus ili Trapezunt. Nastao je na povijesnom Putu svile, te je oduvijek bio sjedište brojnih naroda, sa svojim religijama, jezicima i kulturom (lonac naroda). Preko Trabzona su stoljećima vodili trgovački putevi za Iran, Rusiju i zemlje Kavkaza. Trabzon ima tipičnu crnomorsku klimu, s kišom tijekom cijele godine. Ljeti su prosječne temperature od 23 – 28°C, a zimi rijetko padaju ispod nule. Temperatura mora je između 20 – 25°C. Danas grad Trabzon s okolicom ima oko milijun stanovnika.

Naš domaćin, ujedno i jedan od osnivača, upoznao nas je s nevladinom organizacijom Çağdaş ve Yenilikçi Eğitimciler Derneği  koju je osnovalo nekoliko učitelja s namjerom da mladima u njihovoj lokalnoj zajednici pruže podršku za razvoj osobnih i profesionalnih vještina kako bi imali bolje šanse na tržištu rada, kao i za podizanje svijesti o svojim potrebama kada biraju sveučilište. Najviše rade u okviru Erasmus+ programa u kojem surađuju sa školama iz cijele EU, pa tako i s našom školom.

U prostorima Osnovne škole Cumhuriyet Ilkokulu smo analizirali dosadašnji rad u projektu. Uspoređivali smo dosad napravljene „zelene kurikulume“ iz likovne umjetnosti, povijesti, sporta, filozofije, matematike, znanosti. Uskladili smo formu po kojoj se trebaju doraditi svi kurikulumi i zaključili da smo odradili dobar dio posla i tako trebamo i nastaviti.

Tijekom tri dana aktivnosti domaćin nam je osigurao nezaboravna iskustva kako u samom Trabzonu tako i u njegovoj bližoj i daljoj okolici. Tako smo posjetili Cal Magarasi, koja se nalazi na 1050 metara nadmorske vidine i koja se dužinom od 4 km smatra jednom od najdužih špilja na svijetu. Na planinskom području Hacka Yaylasi upoznali smo se s tradicionalnim načinom života lokalnog stanovništva. Pješačili smo do grandioznog Sumela Monastery, grčkog ortodoksnog manastira izgrađenog prije 1600 godina u stijeni na 1200 m nadmorske visine i kojega je zaštitio UNESCO kao vrijednu kulturnu baštinu. Uz nezaobilazne obilaske tradicionalnog bazaara i hammama posjetili smo još i Ayasofya džamiju i Atatürkovu palaču koje su nam svojom ljepotom zaokružile nezaboravan doživljaj ovog prekrasnog grada.

Zadnji dan je bio rezerviran za rafting na rijeci Firtina što u prijevodu znači olujna rijeka i podjelu certifikata u večernjim satima.

Krunoslav Vukelić, Zdenka Lončarić i Željko Štanfelj


7. ONLINE MOBILNOST

Online mobilnost u organizaciji škole Colegiul Economic “Virgil Madgearu” Galati, Galati, Rumunjska, škole 1o Geniko Lykeio Kaisarianis, Atena, Grčka i škole BafEP Kenyongasse Mater Salvatoris iz Beča, Austrija održala se 12.6.2024. od 17.00 do 18.30 sati. Sudjelovale su sve škole partneri pa tako i Srednja škola Valpovo. Našu školu je predstavljao Željko Štanfelj.

Prvo je izlagala ekipa iz Austrije kojoj je tema ovog puta bila kurikulum iz predmeta Glazbena umjetnost i primjere na koji način se u njega mogu implementirati aktivnosti vezane uz zaštitu okoliša što je i osnovni cilj ovog projekta.

Nakon toga je tim iz Rumunjske govorio o rezultatima analize dosadašnjeg rada u projektu i zadacima koji su obavljeni do sada i koji nam još ostaju za odraditi. Dogovoreno je da ćemo se na mobilnosti u Turskoj dogovoriti o sljedećim koracima i budućim datumima online okupljanja.

Zatim je riječ preuzela ekipa iz Grčke koja je predstavljala primjenu implementacije tema o zaštiti okoliša u kurikulum predmeta Filozofija.

Na kraju smo najavili sljedeću mobilnost u Tursku od 6. do 10.7.

Erasmus projektni tim


6. ONLINE MOBILNOST

Dana 14.5.2024. održan je online sastanak u organizaciji škole BafEP Kenyongasse Mater Salvatoris iz Beča, Austrija od 17.00 do 18.00 sati. Voditelji online sastanka su bili Peter Waldenberger i Marion Bugelnig-Berger. Sudjelovale su sve škole partneri pa tako i Srednja škola Valpovo. Našu školu je predstavljao Željko Štanfelj.

Na početku sastanka tim iz Austrije je predstavio evaluaciju mobilnosti u Beču koja je ocijenjena s prosječnom ocjenom 9.6 od 10 što je izvrstan rezultat. Nakon toga su predstavili svoj kurikulum iz predmeta Tjelesna i zdravstvena kultura i primjere na koji način se u njega mogu implementirati aktivnosti vezane uz zaštitu okoliša što je i osnovni cilj ovog projekta.

Nakon toga je tim iz Rumunjske trebao održati svoj webinar ali javili su da su spriječeni zbog školskih obveza i da će morati sve odgoditi. Sljedeći online sastanak bi se trebao održati 12.6.

Erasmus projektni tim


MOBILNOST UČENIKA I NASTAVNIKA U  BEČ

Naša škola sudjelovala je u još jednoj mobilnosti projekta “Clean Environment-Clean School Climate” koje se odvijalo od 28. travnja do 2. svibnja 2024. u Austriji, točnije, u Beču. Ovom prilikom putovali su učenici 3.OG razreda (Šimun Pandurić, Dora Prelčec, Josip Školka i Grgur Bosnić) u pratnji profesorica (Draženka Mikić, Monika Markota i Tihana Weigand).

Bildungszentrum Kenyongasse skraćeno je ime škole domaćina čiji su nas učenici i zaposlenici toplo i ljubazno dočekali već u ponedjeljak ujutro. Škola nas je iznenadila veličinom. Već činjenica da joj se adresa proteže preko pet kućnih brojeva trebalo nas je pripremiti na iznenađenje. Učenici su od samog početka sjajno komunicirali i družili se te rado sudjelovali u svakom sadržaju koji su nam domaćini pripremili. Aktivnosti su bile brojne i raznolike – od jednostavnijih igara koje njeguju i potiču komunikaciju i suradnju, do složenih igara i predavanja u provedbi nevladinih organizacija koje su za cilj imale osvijestiti i regulirati odnose i mjeru između kapitala, očuvanja okoliša i vrlo važne dodane socijalne vrijednosti pri provedbi različitih projekata. Uživali smo u ekipnoj izradi građevina od recikliranog materijala gdje se nije smjelo koristiti ništa osim skalpela i domišljatosti. Učenici i nastavnici pokazali su zavidnu razinu kreativnosti, originalnosti i što je još važnije, sjajno razvijene sposobnosti za rad u timu. Imali smo privilegiju posjetiti jedno od četiri sjedišta Ujedinjenih naroda na svijetu. Preostala sjedišta nalaze se u New Yorku, Nairobiju i Genevi. Tamo smo uz stručnog vodiča razgovarali o nuklearnoj energiji, njezinim prednostima i nedostatcima te akcijama očuvanja okoliša koje UN primjenjuje i planira primijeniti u budućnosti. Program mobilnosti bio je sjajno osmišljen i jako dobro proveden tako da smo uživali u svakom trenutku provedenom u Beču.

Ljepote Beča nije potrebno posebno opisivati, ali moramo napomenuti da ćemo zauvijek pamtiti sve što smo naučili i osvijestili kroz projektne aktivnosti, naše sjajne domaćine, razmjenu kontakata među učenicima i njihovo druženje, koncert klasične glazbe Bacha i Brahmsa u Musikvereinu, Klimtovu izložbu u prelijepom muzeju Belvedere, Hundertwasserove kuće, najbolju vođenu turu gradom koju smo doživjeli i još mnoga lijepa sjećanja koje su nam naši domaćini i ovaj veliki kozmopolitski grad ljubazno omogućili.

 Projektni tim Srednje škole Valpovo


5. ONLINE MOBILNOST

Dana 16.4.2024. održan je online sastanak u organizaciji škole Valdres vidaregåande skule, Leira iz Norveške od 17.00 do 18.30 sati. Voditeljica online sastanka je bila Carolina Olivares Aanensen. Sudjelovale su sve škole partneri pa tako i Srednja škola Valpovo. Našu školu su predstavljali članovi projektnog tima Draženka Mikić, Monika Markota, Tihana Weigand i Željko Štanfelj.

Tim iz Norveške je predstavio svoj kurikulum iz predmeta Matematika i primjere na koji način se u njega mogu implementirati aktivnosti vezane uz zaštitu okoliša što je i osnovni cilj ovog projekta.

Nakon toga riječ je preuzeo tim iz Turske koji je prezentirao kurikulum iz predmeta Likovne umjetnosti i primjere aktivnosti iz zaštite okoliša koje bi se mogle primijeniti na nastavi.

Erasmus projektni tim


MOBILNOST U ATENU

ERASMUS+ KA2 „Clean Environment-Clean School Climate „ je projekt strateškog partnerstva sedam zemalja: Norveške, Turske, Austrije, Italije, Grčke i Hrvatske koji za glavni cilj ima ekološko obrazovanje u borbi protiv klimatskih promjena i promjena u okolišu.
Nakon projektnog sastanaka u Norveškoj te nekoliko virtualnih aktivnosti, projekt se nastavio mobilnošću zemalja sudionica u Ateni, Grčkoj od 1. do 6. travnja 2024. Našu školu su predstavljali učenici Mia Jelkić, Martina Mumlek, Lorena Pušić i Jakov Dandić te profesoriceSilvija Čehić-Turalija i Marija Jutriša. Škola domaćin 10 Geniko Lykeio Kaisarianis Atena srdačno nas je dočekala programom dobrodošlice, a ravnateljica, djelatnici i učenici upoznali  su nas sa životom i radom svoje škole. Oduševila nas je radionica „Making art from metal and plastic packaging to reduce waste“, gdje smo kroz zajedničku suradnju izrađivali prekrasan nakit koji je bio pravo malo umjetničko djelo. Zajedničko druženje učitelja i učenika sudionika projekta iskoristili smo za upoznavanje sa školskim sustavom drugih zemalja sudionika projekta, načinom i uvjetima rada. Isto tako, razmjenjivali smo iskustva i planirali buduće suradnje.
Nakon zanimljivih radionica naši su nas domaćini upoznali sa svojom kulturom, običajima i ljepotama svoga grada i zemlje. Posjetili smo brojne povijesne spomenike antičke kulture poput neizostavne Akropole, antičkih hramova i muzeja. Upoznali smo grčku tradicionalnu kuhinju i život lokalnog stanovništva. Jedan smo dan proveli na krstarenju grčim otocima Aegina, Poros i Hydra, a najhrabriji su se i okupali u Egejskom moru. Posebno nas se dojmila tvornica BlueCycle koja skuplja plastiku
bačenu u more te ju reciklira tako što ju koristi za izradu dekorativnog namještaja. Zadnju smo večer proveli uživajući u oproštajnoj priredbi, razmjeni darova i podjeli certifikata svim sudionicima.
Zadovoljni, sretni i ispunjeni ovom smo mobilnošću bogatiji za neprocjenjiva nova iskustva i spoznaje, prijateljstvo i suradnju kojim ćemo obogatit rad s našim učenicima i svakodnevnim životom škole.

 


4. ONLINE MOBILNOST

Online sastanak u organizaciji škole Valdres vidaregåande skule, Leira iz Norveške održala se 13.3.2024. od 18.00 do 19.00 sati. Voditeljica online sastanka je bila Carolina Olivares Aanensen. Sudjelovale su sve škole partneri pa tako i Srednja škola Valpovo. Našu školu su predstavljali članovi projektnog tima Draženka Mikić, Silvija Čehić Turalija i Željko Štanfelj.

Tim iz Norveške je predstavio ekološke aktivnosti koje su proveli i još provode u svojoj školi. Prvo je bilo riječi o mjerenju količine radioaktivnog elementa cezija u hrani na području Valdresa. Kako je aktivnost još u tijeku nemaju finalne podatke. Zatim je bilo riječi o posjeti Nacionalnom parku Jotunheimen u kojem su djeca proučavala utjecaj klimatskih promjena na evoluciju i biološku raznolikost na primjeru jelena. Posjeta ljetnim pašnjacima u planinama je bila sljedeća aktivnost. Nekad je bilo 100000 farmi na tom području a danas samo 700. Govorilo se o nužnosti očuvanja tradicije. Posjeta reciklažnom dvorištu Municipal renovation u kojoj su učenici mogli vidjeti kako toksini iz okoliša mogu ući u hranidbeni lanac. Spomenuto je i da Norveška dio svog otpada uvozi iz UK a dio izvoze u Švedsku kako bi zadovoljili CO2 norme, što je apsurdno. Posjeta hidroelektrani u kojoj su učenici doznali da Norveška 90 % svoje energije dobiva iz vode. Na kraju su spomenuli da im je škola dobila Eco-Lighthouse certifikat koji potvrđuje ekološku orijentiranost njihove škole.

Nakon toga je riječ trebao preuzeti tim iz Turske ali su imali tehničkih problema pa je to prebačeno za mobilnost u Grčkoj.

Sljedeći sastanak je 10. 4. 2024. u organizaciji Rumunjske.

Erasmus projektni tim


3. ONLINE MOBILNOST

Online sastanak u organizaciji fakulteta Universita Degli Studi di Palermo iz Italije održala se 7. 2. 2024. od 18.00 do 19.00 sati. Voditeljica online sastanaka je bila Dominique Persano Adorno. Sudjelovale su sve škole partneri pa tako i Srednja škola Valpovo. Našu školu su predstavljali članovi projektnog tima Vesna Kajganić, Ružica Jokić i Monika Markota.

Voditeljica nas je izvijestila o tome što je do sada učinjeno i što još treba napraviti.

Projekt ima za cilj provedbu uključivog akcijskog plana temeljenog na ekološkom obrazovanju u borbi protiv klimatskih promjena.

Postavljeni su sljedeći ciljevi:

  1. pretvoriti količinu otpada u školama i centrima društvenog života u korisne proizvode
  2. razviti sadržaje kurikuluma temeljene na okolišu koji se mogu integrirati u nastavne planove i programe 10 različitih disciplina
  3. povećati utjecaj ekološke svijesti i učiniti ga održivim putem web portala/digitalnih igara/mobilnih aplikacija

Obaviješteni smo da je izabran logo ovog projekta te da su otvorene društvene mreže – Instagram i Facebook kao i ostale aktivnosti koje su provedene.

Nakon toga predstavljeni su zadatci i odgovornosti svakog partnera. Naš zadatak je pripremiti sadržaj nastavnog plana i programa iz povijesti i geografije. Kako bi se osigurala valjanost ove aktivnosti, nastavnik će pripremiti obrazac za intervju kako bi prikupili mišljenja te ga evaluirati i izvijestiti o rezultatima.

Sljedeći sastanak i webinar je 13. 3. 2024. u organizaciji Norveške i Italije.

Erasmus projektni tim


2. ONLINE MOBILNOST

Online mobilnost u organizaciji Srednje škole Valpovo održala se 31.1.2024. od 18.00 do 19.00 sati. Sudjelovale su sve škole partneri a naša škola je bila zadužena za organizaciju webinara. Našu školu su predstavljali članovi projektnog tima Zdenka Lončarić, Marija Jutriša, Krunoslav Vukelić i Željko Štanfelj.

Tema webinara bila je „Važnost implementacije tematike klimatskih promjena u školske kurikulume“. Prvo je izlagao prof. Štanfelj koji je govorio o održivom razvoju, obrazovanju za okoliš, važnosti učenja o očuvanju okoliša od najranijeg uzrasta koji započinje već u vrtićima, pa sve do zrele dobi kada već govorimo o „okolišno pismenim građanima“. Navodili su se primjeri zaključaka Europske komisije, UNESCO-a, Svjetske banke o navedenoj tematici.

Drugo izlaganje imao je prof. Vukelić koji je govorio o primjerima učenja o okolišu u Hrvatskoj. Kod nas se ta tematika obrađuje najviše kroz međupredmetne teme Održivi razvoj i Građanski odgoj i obrazovanje. Obzirom da naša škola već dugo vremena provodi projekte vezane uz okoliš navedeni su i mnogi primjeri učenja o okolišu kroz aktivnosti naše djece.

Nakon izlaganja vodila se kraća diskusija o prezentiranome a i podsjetili smo se datuma sljedećih online mobilnosti pa je tako sljedeća mobilnost 7.2. kada glavnu riječ vodi Turska.

Erasmus projektni tim


ONLINE MOBILNOST ERASMUS PROJEKTA „CLEAN ENVIRONMENT – CLEAN SCHOOL CLIMATE”

Online mobilnost u organizaciji škole Colegiul Economic “Virgil Madgearu” Galati, Galati, Rumunjska i škole 1o Geniko Lykeio Kaisarianis, Atena, Grčka, održala se 17.1.2024. od 17.00 do 18.30 sati. Sudjelovale su sve škole partneri pa tako i Srednja škola Valpovo. Našu školu su predstavljali članovi projektnog tima Tihana Weigand, Jasna Iličić, Silvija Čehić Turalija i Željko Štanfelj.
Prvo je izlagala ekipa iz Rumunjske i govorilo se o tematici našeg projekta, tj. što je točno „Globalno zatopljenje“, što su „Klimatske promjene“ i na koji način se mi svi trebamo nositi s time i kako doprinijeti smanjenju našeg utjecaja na promjenu klime.
Zatim je riječ preuzela ekipa iz Grčke koja je predstavljala neke od načina na koje su već radili s učenicima teme iz ekologije (primjerice izrada eko sapuna iz otpadnih ulja). Na taj način su najavili kakve aktivnosti možemo očekivati na sljedećoj mobilnosti u Grčkoj.
Nakon toga se govorilo o rezultatima ankete o zadovoljstvu sudionika mobilnosti u Norveškoj, koja je dobila izvrsne ocjene, te o mobilnosti u Grčku koja je na redu u 4. mjesecu. Odabirao se hotel i svi smo se složili da će svi timovi biti u istom hotelu.
Podsjetili smo se datuma sljedećih online mobilnosti pa smo tako sljedeći na redu mi i to 31.1. kada ćemo ostalim sudionicima predstaviti zašto je važno uvrstiti i uskladiti rezultate projekta s kurikulumima iz 10 različitih područja obrazovanja.

Erasmus projektni tim


SASTANAK PROJEKTNOG TIMA SŠ VALPOVO

Dana 5.1.2024. godine održan je sastanak projektnog tima na kojem su sudjelovali: Krunoslav Vukelić, glavni koordinator projekata SŠ Valpovo, M. Jutriša, Z. Lončarić, M. Markota, T. Weigand, D. Mikić, R. Jokić, K. Najcer Bračevac, V. Kajganić, J. Iličić, D. Šovagović i Željko Štanfelj.

Na početku je prof. Štanfelj upoznao prisutne s novim projektom Clean Environment – Clean School Climate koji će trajati od 2023. do 2025. Govorilo se o prvoj mobilnosti u Norvešku i ostalim online i mobilnostima uživo koje se trebaju provesti u sklopu projekta. Dogovoreno je tko će sudjelovati na online mobilnostima. Dogovoreno je tko će i kada ići na mobilnosti s učenicima.

Na drugom dijelu sastanka prof. Vukelić je govorio o novim projektima u kojima bi mogli sudjelovati.


PROJEKT ZAPOČEO ODLASKOM U HLADNU NORVEŠKU

Novi dvogodišnji Erasmus+ KA2 projekt partnerstva za suradnju, inovacije i razmjenu dobre prakse, pod nazivom “Clean Environment-Clean School Climate”, započeo je uvodnim sastankom u Norveškoj (7. – 11.12.2023.). U projektu sudjeluju škole iz sljedećih zemalja: Norveške, Turske, Austrije, Grčke, Italije, Rumunjske i  Hrvatske.

Naš je domaćin bila srednja strukovna škola „Valdres vidaregåande skule“ iz gradića Leire koji se nalazi u poznatom nacionalnom parku u regiji Valdres. Kraj je poznat kao važno turističko središte s brojnim hotelima, izletištima, skijalištima, kupalištima i dr. turističkim ponudama. Boraveći nekoliko dana na tom području doživjeli smo ljepotu krajolika, ali i izuzetno hladnu klimu gdje se temperatura nerijetko spuštala oko -20 °C. Zapazili smo visoku ekološku i energetsku osviještenost norveškog stanovništva, kao i primjenu obnovljivih izvora energije.

Na uvodnom su sastanku školu predstavljali nastavnici Željko Štanfelj i Marija Jutriša te ravnateljica škole Svjetlana Kalpić. Sastanak je dobra prilika za upoznavanje partnerskih škola, detaljnije određivanje svih planiranih aktivnosti, budžeta, kao i datuma odlazaka na mobilnosti u sve zemlje, sudionice projekta. Projekt je izuzetno zahtjevan, a osim pripreme učenika i nastavnika za mobilnosti predviđeni su redoviti webinari, izrade kurikuluma, pedagoške radionice, sudjelovanje na eTwiningu i sl.

Ljubazni su nam domaćini predstavili svoju školu koja je odlično opremljena i uređena, a školuju učenike za: zdravstveni sektor, elektromontere, električare, automehaničare, graditelje drvenih kuća, stolare, tehničare za izolaciju i zaštitu kuća i dr. Tako smo imali prilike vidjeti jedan sasvim drugačiji model školovanja učenika, razgovarati s njima i nastavnicima te razmjenjivati iskustva i primjere dobre prakse.

Zadnja smo dva dana boravili u Oslu, glavnom gradu Norveške. Osim službenog dijela predviđenog programom, ostalo nam je dovoljno vremena za obilazak povijesnih, kulturnih i turističkih atrakcija grada.

Pri ulazu u grad Oslo, sa morske strane, vidljiva je Radhuset ili gradska vijećnica, građevina sa dva impresivna tornja u kojoj se do 1950. godine dodjeljivala Nobelova nagrada. Posjetili smo zgradu Nobelovog centra za mir u kojem se danas dodjeljuje Nobelova nagrada, popularnu modernu građevinu opere, muzej Munch posvećen norveškom slikaru Edvardu Munch-u te nezaboravni park Vigeland, najveći park skulptura na cijelom svijetu, koje je napravio norveški kipar Gustav Vigeland. Vidjeli smo tvrđavu Akershus, kraljevsku palaču i posjetili poluotok Bygdoy gdje su smješteni najpoznatiji norveški muzeji.

Tako smo posjetili: Norveški morski muzej, Fram muzej, Kon-Tiki muzej, Norveški narodni muzej i  Muzej vikinških brodova. Bili smo na brodu Fram korištenom u istraživačkim ekspedicijama na Arktik i Antarktiku pod vodstvom istraživača Roalda Amudsena koji je sa svojom posadom prvi stigao do Južnog pola. Odmah pored Fram muzeja nalazi se Kon-Tiki muzej posvećen norveškom istraživaču Thoru Heyerdahlu, koji je 1947. godine vodio ekspediciju i plovio preko Tihog oceana. Cilj je bio dokazati da je prekooceanska plovidba s juga prema sjeveru bila moguća u prapovijesno doba. Vidjeli smo i splav Ra-II koji je napravljen po uzoru na egipatske brodove iz doba vladavine faraona kojim je Heyerdehl plovio iz Maroka do Kariba. Ušli smo u prvi norveški prekooceanski turistički brod, gledali način gradnje vikinških brodova te bili impresionirani drugim izlošcima u spomenutim muzejima.

Muzej povijesti norveške kulture nalazi se na otvorenom, u kojem je prikazano kako se živjelo u Norveškoj u proteklih pet stoljeća. Razgledavanjem kroz šetnju pokraj autentičnih kuća, starih radionica, drvenih skladišta i trgovina, preseljenih na ovu lokaciju iz različitih dijelova Norveške, može se vidjeti ukupno 160 građevina. Za svaku je kuću napisano odakle je preseljena i tko je u njoj živio.

Dojam je upotpunilo i blagdansko raspoloženje, uređenost i okićenost trgova i ulica, a osobito je interesantan božićni sajam koji je bio prepun posjetitelja i turista

Željko Štanfelj, Marija Jutriša i Svjetlana Kalpić



REZULTATI NATJEČAJA

Bodovima na rang-listama za sve Erasmus+ KA2 projekte pribrojeni su dodatni bodovi i kreirane su rang-liste za novi projekt. Tri dodatna boda nosio je pobjednički logo projekta za našu školu.  Održan je natječaj.  Glasovali su nastavnici Projektnog tima. Pobjednički logo možete vidjeti nakon rang-listi.

 


NATJEČAJ UČENIKA ZA SUDJELOVANJEM U PROJEKTU

Održan je Natječaj za sve Erasmus+ KA2 projekte.

 

Nakon završenog Natječaja, bodovima učenika pribrojili smo dodatne bodove. Kriterije bodovanja  za projekt možete vidjeti ispod teksta. Zatim smo otvorili Natjecanje za logo projekta. Sve predane uratke  možete vidjeti u galeriji slika.

Dokumenti: