10 škola – 10 umjetnika


Muzejsko – edukativni projekt 10 škola 10 umjetnika pokrenula je 2004. godine viša kustosica Moderne galerije iz Zagreba Ivana Rončević Elezović. Ovaj se projekt Moderne galerije tradicionalno održava u Zagrebu u okviru kojega sudionici, učenici i profesori mogu „udahnuti“ neslućene horizonte mašte i znanja virtuoznih stranih i hrvatskih umjetnika.Svake se godine bira tema u sklopu izložbe umjetnika o kojoj sudionici izlažu svoje prezentacije i osmišljavaju didaktičke i zanimljive radionice. Raznovrsnost izbora tema i aktivnosti, odlična organizacija, kvalitetan odnos umjetnika prema učenicima i vrhunsko prenošenje znanja, samo su neke od činjenica opstojnosti ovoga projekta.

Srednja škola Valpovo sudjeluje u projektu od 2013.godine pod vodstvom profesorice Marije Jelkić s učenicima gimnazijskih razreda.

Stranice projekta:


AKTIVNOSTI I DOGAĐANJA:


PROJEKT „10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA“ – 2023./24.

Učenice Mia Jelkić i Nora Pastulović  su u četvrtak  14. prosinca 2023. godine, s profesoricom Marijom Jelkić otputovale u Zagreb u posjet Galeriji Klovićevi dvori kako bi sudjelovale u projektu „10 škola – 10 umjetnika“. Učenica Stela Vileta također je sudjelovala u navedenom projektu, ali zbog iznenadne bolesti nije mogla ići u Zagreb. Kao i prethodnih godina putovanje vlakom bila je neizbježna avantura. Bile smo smještene u hostelu The Dots u blizini Zrinjevca te smo također posjetile zagrebački advent.

U skolpu ovoga projekta razgledali smo izložbu Ivan Meštrović – retrospektiva, u povodu  140. godišnjice njegova rođenja. U Galeriji Klovićevi dvori priređena je impozantna  izložba sklulptura najvećega hrvatskog umjetnika svjetskoga glasa, kipara, arhitekta, slikara i pisca Ivana Meštrovića, jednog od najslavnijih Hrvata svih vremena.

Naša tema bila je „Sakralno u djelu Ivana Meštrovića“. Naime, Ivan Meštrović  rođen je u Vrpolju 15. kolovoza 1883.,a umro je 16. siječnja 1962. u South Bendu, Indiana, SAD.  Svoje je djetinjstvo proveo u selu Otavice kod Drniša u Dalmaciji. Bio je najistaknutiji hrvatski kipar u 20. stoljeću i jedan od rijetkih naših umjetnika čije je djelo u svoje vrijeme doživjelo svjetska priznanja. Pisao je biblijske psalme i religiozne sastave. Najbolja Meštrovićeva religiozna djela su skulpture i reljefi izrazitog ekspresionističkog stila. Dubio je reljefe s biblijskim prizorima i započeo niz velikih ploča ciklusa Života Kristovog, stilski vrlo raznolikih, a kvalitetom vrlo neujednačenih. U Crkvi svetog Križa u Splitu (koja je ujedno i grobnica obitelji Meštrović) nalazi se 28 drvenih reljefa koje je izradio  Ivan Meštrović među kojima su: Žalosni i Veseli anđeli, Gospa s anđelima, Polaganje u grob, Isus uzima križ, Ne dotiči me se (Isus i Magdalena) i mnogi drugi.

Osim što je radio u drvu, Meštrović je u mramoru isklesao Rimsku Pietu za koju je pronašao inspiraciju kod Michelangela. Brončana Pieta nalazi se u Vatikanskim muzejima, a mramorna skulptura nalazi se u bazilici Svetog Srca na Sveučilištu Naše Gospe u Indiani u SAD-u gdje je bio profesor.

Možda najpotresnije Meštrovićevo djelo je Job koji je nastao dok je Meštrović  bio u zatvoru.  Oblikovao je zgrčeni akt u stanju proklinjanja.  Lik pravednika Joba prikazan je pogleda uprta u nebo zabačene glave, zgrčenih ruku, nemirne i titrave površine. Brončana skulptura tragičnog lika Joba jedno je od najosjećajnijih Meštrovićevih djela, nastalo upravo u trenutcima njegovih osobnih nedaća.

Raznovrsnost Meštrovićeva okusa pokazuje i, možda njegovo najpoznatije djelo, Povijest Hrvata ( Moja majka), koja je izrazite trokutaste simetrične kompozicije, a postavljena je pred zgradu Sveučilišta u Zagrebu (Pravni fakultet).

Godine 1905. nastaje najslavnije djelo Ivana Meštrovića Zdenac života postavljen ispred zgrade Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu u kojem su vidljivi impresionistički, simbolički i secesijski likovni elementi. Ovo djelo prikazuje prolaznost života, ali slavi život, ljubav i obitelj.

Svojevremeno je o Meštroviću pisao i veliki hrvatski pjesnik Tin Ujević i rekao sljedeće: „Sjećam se sa kakvim smo poštovanjem kao djeca u gimnaziji gledali na betovensku glavu Ivana Meštrovića, dojučerašnjeg pastira.“

Ivan je Meštrović svojim ogromnim kiparskim opusom ostavio trajni trag voljenom hrvatskom narodu.

Muzejsko – edukativni projekt „10 škola – 10 umjetnika“ pokrenula je 2004. godine viša savjetnica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti dr.sc. Ivana Rončević Elezović. Raznovrsnost izbora tema i aktivnosti, odlična organizacija i vrhunsko prenošenje znanja, samo su neke od činjenica opstojnosti ovoga projekta.

Mia Jelkić, Nora Pastulović i Stela Vileta

Wordpress Gallery Plugin Free

PROJEKT „10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA“ – 2022./23.

Učenice Nea Pohižek, Ana i Mia Jelkić su u nedjelju 11. prosinca 2022. godine, s profesoricom Marijom Jelkić otputovale u Zagreb u posjet Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti kako bi sudjelovale u projektu “10 škola- 10 umjetnika”.  Kao i prethodnih godina putovanje vlakom bila je neizbježna avantura. Bile smo smještene u hostelu The Dots u blizini Zrinjevca te smo također posjetile i zagrebački advent. U sklopu ovoga projekta razgledale smo i izložbu “Manirizam u hrvatskoj umjetnosti 20. i 21. stoljeća” kao i izložbu poznatoga slikara Željka Kipkea čije smo djelo imali u našoj prezentaciji i kasnije radionici.

Naša tema bila je “Razumijevanje apstraktne umjetnosti u manirističkom ključu” te smo kroz brojna djela naših slikara i kipara predstavile apstraktnu umjetnost doživljenu u duhu manirizma koji se „…udaljava od načela reda i pravilnosti, harmonije, racionalizma i realizma u prikazivanju zbilje…“ , kako je u svom djelu „Sociologija umjetnosti“ istaknuo poznati teoretičar i povjesničar umjetnosti Arnold Hauser. U projektu su također sudjelovale škole iz Zagreba, Osijeka, Vinkovaca, Zadra, Splita, Varaždina i Dubrovnika čije su prezentacije i radionice bile vrlo zanimljive i zabavne. Projekt se odvijao 12. prosinca 2022. godine, a provedeno vrijeme bilo je vrlo poučno i korisno za našu nastavu Likovne umjetnosti.  Dakako, sklopljena su i nova prijateljstva jer su u projektu sudjelovali naši vršnjaci iz navedenih gradova.

Nakon provedenih prezentacija i radionica kroz izložbu „Manirizam u hrvatskoj umjetnosti 20. i 21. stoljeća“ provela nas je autorica izložbene koncepcije ,povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka Iva Körbler koja je nakon dugogodišnjeg proučavanja i istraživanja građe, pronašla dovoljno elemenata za dešifriranje, interpretaciju i razumijevanje manirizma i manirističkih postupaka u djelima hrvatskih umjetnika 20. stoljeća i novog tisućljeća iz zbirke NMMU.

Nacionalni muzej moderne umjetnosti od 8. prosinca 2022. do 29. siječnja 2023. također predstavlja retrospektivnu izložbu vizualnog umjetnika, likovnog kritičara i teoretičara Željka Kipkea pod nazivom „Od Ritma do Palače uništenja“. Koncepciju postava koji kroz sedam dionica u sedam dvorana prvog kata Vranyczanyjeve palače objedinjuje film, ambijentalne instalacije, slike, fotografije i grafike osmislio je sam umjetnik, a riječ je o njegovim antologijskim ostvarenjima nastalim u razdoblju od 1977. do 2022.

Muzejsko – edukativni projekt  „10 škola – 10 umjetnika“ pokrenula je 2004. godine viša savjetnica Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu Ivana Rončević Elezović, koji je ove godine postao punoljetan. Raznovrsnost izbora tema i aktivnosti, odlična organizacija, kvalitetan odnos umjetnika prema učenicima i vrhunsko prenošenje znanja, samo su neke od činjenica opstojnosti ovog projekta.

Ana Jelkić, Mia Jelkić i Nea Pohižek

Wordpress Gallery Plugin Free

„10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA“ – 2021./22. – POSJET NACIONALNOM MUZEJU MODERNE UMJETNOSTI

Učenice Ana Jelkić i Nea Pohižek su u subotu, 12. ožujka 2022. godine, s profesoricom Marijom Jelkić otputovale u Zagreb u posjet Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti.

Cilj je ovoga putovanja bio obići NMMU i pogledati stalni postav jer smo u studenome sudjelovale u njihovom projektu „10 škola – 10 umjetnika“, ali online.

Putovale smo vlakom do Zagreba što je definitivno bilo nezaboravno iskustvo. Prije posjeta Muzeju prošetale smo se Zrinjevcem.

U Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti vidjele smo izložbu Izvora Pende “Odgovor” i izložbu “Stroj u vrtu”.

Na izložbi “Odgovor”,  Pende nam predstavlja izbor slika izvedenih uljem na platnu u razdoblju od 2018. do 2022. godine. Njegovo izrazito samosvjesno slikarstvo ne ukazuje na poveznice, niti na uporišta u apstraktnom slikarstvu naše sredine, ali se referira na mnogobrojne fenomene koji su doprinijeli bogatom riječniku apstraktne umjetnosti. Pende se na apstraktno slikarstvo usredotočio nakon ranog fokusa na figurativne i pejzažne slike. Svoje apstraktne radove Pende je 2016. godine izložio u Umjetničkoj radionici Lazareti u Dubrovniku.

Izložba “Stroj u vrtu” usmjerena je na izbor djela hrvatskih umjetnika s motivima i temama koji su povezani s tehnološkom modernizacijom društva, u vremenskom razdoblju od početka 20. stoljeća do danas. Na brojnim su umjetničkim djelima glavni motivi svi oblici sagorijevanja, sve što se dimi, od cigarete preko auspuha do dimnjaka. Stroj je svugdje bio na čelu procesa prelaska iz jednog društveno ekonomskog stanja u drugo. Socijalistički društveni poredak značajno je izmijenio odnos između društva i umjetnosti. Usporedba umjetnosti sa strojem između dva svjetska rata bila je česta. Povlačile su se paralele između figure umjetnika i figure operatera: isticana je važnt egzaktnih postupaka u oblikovanju umjetničkog djela i mogućnost njegove strojne proizvodnje.

Obilazeći i promatrajući slike, naišle smo i na slike Milana Steinera, Pogled na savsku dolinu i Kiša, koje smo analizirale u sklopu projekta „10 škola – 10 umjetnika“.  Razgledale smo i ostala djela muzejskog prostora koja su nas također oduševila.

Nakon obilaska NMMU prošetale smo Trgom Josipa bana Jelačića gdje smo uživale u prekrasnom sunčanom danu.

Veselimo se sudjelovanju u projektu i iduće školske godine, te ponovnom zajedničkom putovanju u Zagreb.

Ana Jelkić i  Nea Pohižek, 3.bOG

Wordpress Gallery Plugin Free

„10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA“ – 2021./22.

Kao i posljednjih sedam godina i ove je godine naša škola sudjelovala u muzejsko-edukativnom projektu „10 škola – 10 umjetnika“ koji vodi Nacionalni muzej moderne umjetnosti u Zagrebu. Naš tim činile su učenice Žana Ćužić iz 4.a te Ana Jelkić i Nea Pohižek iz 3.b  razreda gimnazije, a mentorica nam je bila profesorica Marija Jelkić.

Ovogodišnja tema projekta bila je usporedba modernog i suvremenog u okviru slika iz postava Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti i izložbe fotografija Josipa Klarice. U ovaj projekt bilo je uključeno osam gimnazija s osam različitih umjetnika velikih stvaralačkih opusa. Slušali smo izlaganja gimnazija iz Osijeka, Varaždina, Zagreba, Rijeke, Pule, Zadra i Dubrovnika.

Obzirom na epidemiološku situaciju, zbog sigurnosnih mjera za učenike i profesore, izlaganje i radionice održane su virtualnim putem u četvrtak 4. i petak 5. studenoga 2021. godine. Škola je omogućila boravak u prostoriji za sastanke i korištenje školske digitalne tehnologije.

Naš je tim imao temu usporedbe Klaričine fotografije Pogled na Novi Zagreb V. i Steinerove slike Pogled na savsku dolinu.

Josip Klarica bio je hrvatski umjetnik te je studirao fotografiju, a potom pohađao Filmsku akademiju u Pragu. Volio je fotografirati u praskozorje i suton te nije snimao brzo nego mu je fotografija bila bijeg od misli i problema. Preminuo je 7. ožujka 2020. godine. Svaka serija Klaričinih fotografija imala je posebne motive. Neki od motiva bile su mrtve prirode, ljudi, raslinje (park), šalice, pribor za jelo. Za razliku od Klarice, Milan Steiner bio je hrvatski slikar i grafičar rođen u Sisku te je po svojim djelima „najzagrebačkiji“ autor. Za svojeg kratkoga života načinio je oko 400 radova vrlo širokog tematskog spektra: od veduta i pejzaža, preko portreta, figura, interijera i aktova. Živi u svoja dva najpoznatija platna „Kiši“ i „Pejzažu“.

Unatoč epidemiološkoj situaciji, kroz razna sastajanja uspjeli smo se dogovoriti i organizirati kako ćemo pristupiti projektu. Svaka je od nas prikupljala podatke, potrebnu literaturu te smo uz pomoć naše profesorice napravile prezentaciju i osmislile kreativne radionice u digitalnom obliku koje su rješavali učenici  drugih škola sudionika.

Nacionalni muzej moderne umjetnosti napravio je odličan i vrlo zanimljiv projekt, čiji je autor viša kustosica, povjesničarka umjetnosti Ivana Rončević Elezović. Sudjelovanje u ovome projektu nam se jako svidjelo, bilo je zanimljivo slušati i upoznati druge učenike i njihove profesorice kroz online sastanke te se nadamo kako će se nagodinu ovaj odličan projekt moći održati uživo u Zagrebu!

Žana Ćužić, Ana Jelkić, Nea Pohižek

Wordpress Gallery Plugin Free


„10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA“ – 2020./21.

“MODERNA I SUVREMENOST”

Učenice 3. B og  Petra Valdin, Ema Vujičić i Sofija Mihaljević te profesorica Marija Jelkić, sudjelovale su u 16. muzejsko – edukativnom projektu „10 škola – 10 umjetnika“. Projekt provodi Moderna galerija Zagreb. Kroz ovaj projekt učenici stječu nova znanja i novi odnos prema materiji koju obrađuju te instituciji muzeja. Oni sami postaju istraživači i predstavljači svoga projekta.

Ovogodišnja tema programa Moderna i suvremenost uočavanje je odnosa između hrvatske moderne i suvremene hrvatske umjetnosti na temelju usporedne analize djela iz postava Moderne galerije i izložbe Lovre Artukovića.

Projekt tradicionalno obuhvaća 10 gimnazija iz različitih hrvatskih gradova. Ove su godine uključeni: Vukovar, Osijek, Valpovo, Varaždin, Zagreb (dvije gimnazije), Rijeka, Pula, Zadar i Split.

Budući da uslijed trenutne epidemiološke situacije putovanje do Zagreba i fizički susret u Modernoj galeriji nisu mogući, osmišljen je ponešto drugačiji okvir događaja. Naime, nakon pripremljenih tema, škole rade u parovima. Svaka škola prezentira temu partnerskoj i obratno putem mrežne komunikacije u tjednu od 23. do 27. studenoga 2020. Sve uključene škole također imaju mogućnost praćenja i diskusije.

Naša je škola imala zadatak pripremiti usporednu analizu djela Slave Raškaj i Lovre Artukovića.

Lovro Artuković je suvremeni hrvatski slikar i grafičar koji stanuje i djeluje u Berlinu.  Srednja škola Valpovo je kao primjer dobila Proljeće Lovre Artukovića te Lopoče I. Slave Raškaj. Slava Raškaj hrvatska je umjetnica iz 19. stoljeća, poznata po svojim prikazima prirode.

Unatoč epidemiološkoj situaciji te online nastavi, uspjele smo se nalaziti, prikupljati podatke, skupljati literaturu, osmišljavati kreativne radionice te na kraju  analizirati djela te napraviti prezentaciju i zadatke na zadanu temu.

Moderna je galerija odlično organizirala projekt putem Microsoft Teamsa. Bilo nam je zanimljivo poslušati kolegice i kolege iz ostalih gradova te se nadamo kako ćemo se nagodinu moći vidjeti uživo, upoznati i uživati zajedno u umjetnosti!

Petra Valdin, Ema Vujičić, Sofija Mihaljević 3. OG B

Wordpress Gallery Plugin Free

10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA – 2019./20.

U petak, 22. studenog 2019. godine profesorica Marija Jelkić i učenice iz 4. OG A razreda (Kasandra Javor, Labina Đuranić i Karmela Šimara) sudjelovale su u muzejsko-edukativnom projektu „10 škola – 10 umjetnika“, koji se već petnaestu godinu za redom održava u Modernoj galeriji u Zagrebu.

Projekt obuhvaća 10 gimnazija iz 10 hrvatskih gradova (Vukovar, Osijek, Valpovo, Varaždin, Zagreb, Rijeka, Pula, Zadar, Split, Dubrovnik). Koncepciju projekta, Moderna galerija povremeno koristi i u obilježavanju Dana muzeja te Noći muzeja.

Tema ovogodišnjeg projekta je aktualna izložba neformalne umjetničke grupe Contra u kojoj, tijekom 90-ih godina, djeluju devetorica umjetnika Vladimir Blažanović, Žorž Draušnik, Tihomir Lončar, Vladimir Meglić, Željko Mucko, Goran Petrač, Velimir Rački, Davorin Radić i Petar Ujević, njegujući izraz u tradicionalnim umjetničkim medijima. Izložba u autorskoj koncepciji Biserke Rauter Plančić predstavlja više od stotinu i dvadeset slikarskih, kiparskih i scenografskih ostvarenja umjetnika.

Projekt je realiziran u radnim grupama od 3 učenika i profesor, svaka je škola obradila zadanu temu preko prezentacije ili filma te pripremila radionicu. Naša škola je kao temu dobila umjetnika Tihomira Lončara, kojeg smo nakon izložene prezentacije imali priliku intervjuirati. Osim Tihomira Lončara posjetili su nas i drugi živući umjetnici, a to su Žorž Draušnik, Goran Petrač i Davorin Radić te je kontakt s Velimirom Račkijem ostvaren telefonskim putem.

Drago nam je što smo dobili priliku sudjelovati u ovome projektu te na taj način pobliže upoznati rad pojedinih umjetnika, družiti se s kolegama, sudjelovati na različitim kreativnim radionicama i pustiti umjetnosti da nas oblikuje.

Labina Đuranić, 4. OG A

Wordpress Gallery Plugin Free


10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA – 2018./19.

„NIKOLA MAŠIĆ – PLEMENITI REALIST”

Naša je škola i ove godine sudjelovala u projektu Moderne galerije u Zagrebu, pod nazivom “Nikola Mašić – plemeniti realist”, održanom u ponedjeljak 17. prosinca 2018. godine. Istoimena izložba otvorena je u Modernoj galeriji u razdoblju od 18. prosinca 2018. godine do 10. veljače 2019. godine.

Školu su predstavljale naše učenice Paula Strugačevac i Barbara Abramić iz 4. a te Labina Đuranić iz 3. a, pod vodstvom profesorice likovne umjetnosti Marije Jelkić. U projektu su sudjelovale i srednje škole iz Zagreba, Osijeka, Zadra, Splita, Varaždina, Rijeke i Dubrovnika. Svaka je od škola imala zadanu temu, vezanu za našeg umjetnika Nikolu Mašića, na temelju koje je trebala pripremiti prezentaciju i radionicu.

Tema je naše prezentacije i radionice bio Mašićev herbarij. Radionicu smo osmislili na način da svatko od učenika temperama naslika živi model, koji je u ovom slučaju bila bundeva. Zanimljivo je napomenuti da je bundeva putovala od Valpova do Zagreba te svoj put završila u Rijeci, naime jedna od učenica je izrazila želju da bundevu odnese svojoj “noni” u Rijeku.

Naša je pustolovina započela putovanjem vlakom, u nedjelju u rano poslijepodne, što je za dvije naše učenice bilo prvo takvo iskustvo. Tijekom dva noćenja, odsjeli smo u hostelu Shappy čije nas je osoblje ljubazno dočekalo, a mi smo ostali oduševljeni uslugom, interijerom, eksterijerom te lokacijom. Slobodno vrijeme u Zagrebu iskoristili smo za uživanje u čarima Adventa i svemu što Zagreb nudi.

Drago nam je što smo sudjelovali u ovom projektu te se radujemo budućim takvim projektima koji sa sobom donose mnoga poznanstva, nova znanja i lijepa iskustva.

Paula, Barbara i Labina


10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA – 2017./18.

“NA OBALAMA JADRANSKOGA MORA, SLIKARSTVO KRAJOLIKA NA PRIJELOMU 19. I 20. STOLJEĆA”

U petak 24. studenoga 2017. godine održan je trinaesti po redu muzejsko – edukativni projekt „10 škola- 10 umjetnika“ u Modernoj galeriji u Zagrebu. Cilj ovoga projekta je okupiti gimnazijalce i profesore likovne umjetnosti iz različitih dijelova Hrvatske kako bi na zanimljiv način razgovarali i učili o umjetnosti.

U projektu je sudjelovalo 9 škola:  Gimnazija Dubrovnik, IV. gimnazija Marko Marulić Split, Gimnazija Vladimira Nazora Zadar, Prva riječka hrvatska gimnazija, Gimnazija Pula, V. gimnazija Zagreb, Druga gimnazija Varaždin, Prva gimnazija iz Osijeka i Srednja škola Valpovo.

Ove je godine tema vezana uz izložbu “Na obalama Jadranskoga mora, Slikarstvo krajolika na prijelomu 19. i 20. stoljeća”, te je naša tema bila „Simbolizam u opusu krajobraznog slikarstva Bele Csiskos Sessije, Emanuela Vidovića i Gabrijela Jurkića“.

Kroz prezentaciju smo predstavile njihove brojne slike, naglašavajući tehniku i kompoziciju slike i na kraju smo pripremile devet radionica koje su većinom bile povezane s našom prezentacijom.

Prije i nakon naše prezentacije slušale smo prezentacije drugih škola i sudjelovale u njihovim radionicama. Kroz radionice mogle smo izraziti svoju kreativnost i poznavanje pojmova vezanih uz likovnu umjetnost. Uz radionice i prezentacije učenici su mogli razgledavati izložbu koja je prikazivala djela hrvatsko – talijanskih umjetnika vezanih za razvoj plenerizma i hrvatskog pejzažnog slikarstva.


10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA – 2016./17.

„IZMEĐU ZBILJE, VIZIJE I MITA“.

Dana 25. studenog 2016. godine učenici Srednje škola Valpovo zajedno s profesoricom Marijom Jelkić, sudjelovali su na muzejsko- edukativnom projektu Moderne galerije Zagreb pod nazivom „10 škola – 10 umjetnika“.
Projekt Moderne galerije tradicionalno se održava u Zagrebu dvanaestu godinu za redom u okviru kojeg sudionici, učenici i profesori mogu „udahnuti“ neslućene horizonte mašte,
znanja virtuoznih stranih i hrvatskih umjetnika. Svake se godine bira tema u sklopu izložbe umjetnika, o kojoj sudionici izlažu svoje prezentacije i osmišljavaju didaktičke i zanimljive radionice.
Ove godine, u sklopu ciklusa Slikarske retrospektive Moderne galerije, u studenom i prosincu Moderna galerija predstavlja prvu cjelovitu retrospektivu stvaralaštva Davorina Radića pod nazivom „Između zbilje, vizije i mita“.
Srednja škola Valpovo treću godinu za redom sudjeluje na ovom iznimno lijepom i za upoznavanje s umjetnošću, značajnom projektu. Ove godine u projektu „10 škola – 10 umjetnika“ sudjelovali su učenici 3.b. razreda Opće gimnazije Marta Katušić i Fran Zamaklar, kojima je bio zadatak istražiti pejzažne i urbane motive slikara Davorina Radića.
S velikim iščekivanjem stigli smo Zagreb već u četvrtak. Zajedno s mentoricom Marijom Jelkić odsjeli smo u zagrebačkom hostelu Bureau. Smještaj je bio ugodan, mirisao na svježe oprane ručnike i posteljinu. Prije spavanja, u susret predbožićno ukrašenom gradu, posjetili smo centar te zajednički večerali. Jutro je donijelo očekivano uzbuđenje. Posjetit ćemo prostore Moderne galerije i upoznati Davorina Radića. Radovali smo se i poznanstvu s mladim ljudima koji su odlučili učiti kolika je vrijednost umjetnosti.
Vanjsku hladnoću ubrzo su zamijenili „srcu ugodni“ čaj i kava u prelijepom prostoru gdje su se održavale prezentacije i radionice. To je svakako vrijedilo vidjeti i biti dijelom takvog projekta.
Ova godina donijela je 7 prezentacija iz 7 različitih škola, a domaćini su predstavili jednu prezentaciju o Grupi Contra. Radi se o 9 hrvatskih umjetnika koji spajanjem europske i nacionalne slikarske i kiparske tradicije, koristeći suvremene i individualne izraze, njeguju tradicionalne žanrove korištenjem klasičnih tehnika i materijala.
Zadaci ovogodišnjeg projekta su prezentacije i radionice s fragmentima iz slikarskog opusa Davorina Radića, koji su prezentirani na način da je svaka škola imala različite slikarske teme iz životnog i umjetničkog opusa izabranog slikara.
Učenici V. zagrebačke gimnazije obradili su temu „Razgovor s umjetnikom“. Zanimljivo je bilo upoznati lik i djelo Davorina Radića. Akademski slikar, čovjek i umjetnik. Naočigled običan čovjek, ali po svom izričaju savršen slikar. Talentiran za umjetnost sa širokim rasponom slikarskih i kiparskih dometa, vizionar koji voli slikati prizore urbane ikonografije grada Zagreba i znalac portretnog slikarstva, koji je do danas ostao vjeran figurativnom slikanju. Sve su mu slike podjednako važne. Predstavljaju razdoblja, ljude, gradove, raspoloženja i „njega samog“.
Prezentacije su se redale poput njegovog stvaralačkog opusa i ispunile naš „zagrebački umjetnički dan“. Nismo bili ni svjesni kako je lijepo slikati na podu, slagati puzzle umjetničkih slika ili zaželjeti želju „u staklenci dobrih želja i toplih boja“. Vrijeme je prošlo za tren. Prepuni dojmova proveli smo u Zagrebu još jednu ugodnu pred adventsku noć, a onda se u subotnje poslijepodne ispunjeni „čarolijom umjetnosti i cimeta“ vratili kući.


10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA – 2015./16.

„IZVAN GRANICA POSTOJANJA“

I ove godine, naša je škola imala priliku sudjelovati u projektu Moderne galerije u Zagrebu, pod nazivom „10 škola – 10 umjetnika“. Sam projekt održan je od 26. – 28. studenoga 2015. Ovogodišnje teme bile su vezane uz aktualnu izložbu Ernsta Barlacha i Kathe Kollwitz „Izvan granica postojanja“. Ovim temama bile su posvećene prezentacije i likovne radionice učenika srednjih škola iz Dubrovnika, Rijeke, Zagreba, Varaždina, Osijeka, Pule, Splita, Vukovara te Valpova.

Naša je radionica bila pod nazivom „Autoportreti Kathe Kollwitz“. Pripremile smo zanimljivu prezentaciju o autorici koja je bila povezana s društvenim i političkim angažmanom, društvenom odgovornošću, empatijom prema siromašnima te potragom za smislom u stvarnosti rastrganoj globalnim krizama. Svojim je autoportretima izražavala tjeskobu koju je osjećala kao majka koja je izgubila dijete u ratu te kao udovica. Kroz njih se provlači želja za prevladavanjem paralizirajućih i sumornih osjećaja koje je krila unutar svoje zatvorene osobnosti. Važno je napomenuti da svojim autoportretima ne govori samo o vlastitom životnom iskustvu, već i o svim dobrim i lošim situacijama koje čovjeku svakodnevno nadilaze u život.

Ostatak vremena proveli smo u kreativnim radionicama u kojima su sudjelovali učenici ostalih škola. Učenici su na ovaj način stekli nova znanja te razvili novi odnos prema materiji koju obrađuju i instituciji muzeja. Sami su postali istraživači i predstavljači svoga projekta na kreativan način. Naša je radionica pokušala dočarati djela Kathe Kollwitz, osvježavajući ih bojama na ekspresionistički način uz pomoć različitih likovnih tehnika. U cijelom projektu, učenici su mogli slobodno razgledati izložbu te si kroz sama djela približiti emocije i strahote koje su se odvijale tijekom rata, ali i kroz sam život umjetnika.

Petra Ivković i Ivona Maria Cvidrak, 3.b OG


10 ŠKOLA – 10 UMJETNIKA – 2014./15.

„SJAJU SJAJ – MILENA LAH – RETROSPEKTIVA“

Moderna galerija u Zagrebu po deseti je put organizirala muzejsko-edukativni projekt „10 škola-deset umjetnika“ tijekom vikenda 20. – 22. studenog 2014. u prostorijama navedene ustanove. Projekt je obuhvatio deset gimnazija iz deset hrvatskih gradova (Vukovar, Osijek, Valpovo, Varaždin, Zagreb, Rijeka, Pula, Zadar, Split, Dubrovnik). Radilo se u radnim grupama od tri do četiri učenika i profesor. Grupe su imale zadatak obraditi teme u dogovoru i suradnji s Modernom galerijom te ih prezentirati putem power-point prezentacija i raznih radionica pred svim okupljenim sudionicima projekta.

Učenici tako stječu nova znanja te razvijaju novi odnos prema materiji koju obrađuju i instituciji muzeja. Oni sami postaju istraživači i predstavljači svoga projekta u kreativnom postupku njegove organizacije. Na kraju projekta učenici uz stručno vodstvo razgledaju stalnu postavu i/ili aktualnu privremenu izložbu Moderne galerije.

Ove je godine tema susreta bila umjetnički opus suvremene hrvatske kiparice Milene Lah u sklopu retrospektive koju trenutno organizira Moderna galerija.

Našu su školu predstavljale učenice: Manuela Puškadija, Nives Majetić, Magdalena Brener i Josipa Petrlić zajedno sa svojom profesoricom Marijom Jelkić.

Grupe su u Zagreb došle u četvrtak 20. 11. 2014. Prezentacije i razgledavanje izložbe Moderne galerije „Sjaju sjaj – Milena Lah-retrospektiva“ odvijale su se u petak 21. studenog, a sudionici su napustili Zagreb u subotu 22. studenog. Moderna galerija osigurala je dva polupansiona u Gradu mladih za sve sudionike, informatičku potporu, fotografiranje te dizajn i tisak kataloga koji dokumentira događaj i koji će dobiti svi sudionici projekta. Za cjelokupnu pripremu i organizaciju projekta zaslužna je gospođa Ivana Rončević Elezović, djelatnica Moderne galerije. Nakon subotnjeg doručka u Gradu mladih, četiri su učenice Srednje škole Valpovo zajedno s profesoricom posjetile Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu. Ondje su pogledale izložbu Svjetlo baroka talijanskog slikara Guercina. Giovanni Francesco Barbieri, poznatiji kao Guercino, bio je jedan od najpopularnijih i najsvestranijih slikara 17. stoljeća.

Ostatak slobodnog vremena iskoristili smo za upoznavanje užeg središta grada. S posebnim smo zanimanjem pogledali novu zgradu Glazbene akademije s dvije skulpture ispred ulaza koje su izazvale dosta polemike kod likovnih kritičara. Ovaj nas je projekt pobliže upoznao s hrvatskom umjetnošću, konkretnije kiparstvom, druge polovice 20. stoljeća, a radionice su pokazale svu kreativnost i maštovitost mladih ljudi. Sudjelovanje u ovome projektu omogućio nam je Grad Valpovo i time nas je obogatio za jedno novo iskustvo.

Učenice: Manuela Puškadija, Nives Majetić, Magdalena Brener i Josipa Petrlić