IZVJEŠTAJ O PRIPREMNOM POSJETU REYKJAVIKU, ISLAND (10. – 14. PROSINCA 2024.)

IZVJEŠTAJ O PRIPREMNOM POSJETU REYKJAVIKU, ISLAND (10. – 14. PROSINCA 2024.)

23. prosinca 2024.

U okviru programa Erasmus+ za strukovno obrazovanje, naša je škola realizirala pripremni posjet Reykjaviku, glavnom gradu Islanda, kroz Erasmus+ Povelju mobilnosti u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju za ovu školsku godinu. U delegaciji su sudjelovali:

  • Svjetlana Kalpić, ravnateljica škole
  • Krunoslav Vukelić, koordinator projekta i nastavnik
  • Kristina Najcer Bračevac, nastavnica strukovnih predmeta iz sektora ekonomije

Ciljevi posjeta

Primarni je cilj ovog posjeta bio finalizirati dogovore o obavljanju stručne prakse i smještaju za četvero učenika četvrtog razreda ekonomskog usmjerenja. Osim organizacijskih aspekata, posjet je bio usmjeren i na jačanje institucionalne suradnje, stjecanje uvida u praksu strukovnog obrazovanja na Islandu te istraživanje kulturnih i prirodnih znamenitosti s ciljem obogaćivanja obrazovnog iskustva učenika i nastavnika.

Ključne aktivnosti i rezultati

  1. Organizacija stručne prakse i smještaja

Naša islandska domaćica, gđa Jóhanna, organizirala je detaljan obilazak hotela u kojem će naši učenici obavljati stručnu praksu, a nastavnica Kristina Najcer Bračevac uskladila predložene ishode učenja. Učenice će odrađivati stručnu praksu na poslovima računovodstva, uredskog poslovanja, marketinga i poslovnih komunikacija. Također smo obišli smještajne kapacitete kako bismo osigurali udoban i poticajan boravak učenika tijekom dvotjednog stažiranja. Ovi dogovori u potpunosti su u skladu s ciljevima programa Erasmus+, koji promiče međunarodnu mobilnost i praktično iskustvo za učenike.

  1. Praćenje rada i institucionalna razmjena

Ravnateljica škole sudjelovala je u programu praćenja rada u jednoj od najvećih strukovnih škola u Reykjaviku. Ova prilika omogućila je detaljan uvid u sustav rada škole, kurikulume i metode poučavanja, s posebnim naglaskom na modularnu nastavu – progresivan pristup obrazovanju koji Island uspješno provodi. S obzirom na to da se modularna nastava od iduće godine uvodi i u našim školama, razmjena iskustava s islandskim edukatorima bila je od iznimne vrijednosti. Istaknute su prednosti ovog modela u povećanju angažmana učenika, fleksibilnosti i stjecanja vještina. U sklopu praćanje rada i uvida u primjere dobre prakse, obišli smo školski Fab-Lab, primjer fabrikacije kreativnosti i ideja učenika. Isto tako, pružila nam se prilika posjetiti jedan inovativni tehnološki park.

  1. Kulturno i profesionalno obogaćivanje

Službeni je program bio nadopunjen kulturnim istraživanjem, što je sastavni dio filozofije Erasmus+ programa u poticanju međukulturnog razumijevanja. Unatoč zahtjevnim vremenskim uvjetima – kiši, vjetru i ograničenom trajanju dnevne svjetlosti (od 11:00 do 16:00 sati) – doživjeli smo jedinstvenu ljepotu Islanda.

Ključne znamenitosti koje smo posjetili uključuju:

Nacionalni park Thingvellir

Nacionalni park Thingvellir, dio UNESCO-ve svjetske baštine, nije samo mjesto iznimne geološke i povijesne važnosti već i mjesto gdje se fizički susreću euroazijska i sjevernoamerička tektonska ploča. Ovaj jedinstveni fenomen omogućuje posjetiteljima da hodaju kroz pukotine između dviju kontinenata, što je jedinstveno iskustvo na svjetskoj razini. Također, Thingvellir je povijesno značajan, jer se ovdje nalazio prvi islandski parlament, Althing, osnovan 930. godine, što ga čini jednim od najstarijih parlamenata na svijetu.

Geotermalna elektrana Hellisheidi

Hellisheidi nije samo najveća geotermalna elektrana na Islandu već je i pionir u smanjenju ugljičnog otiska. Elektrana koristi inovativne tehnologije za hvatanje ugljičnog dioksida i njegovo skladištenje u podzemnim bazaltima, pretvarajući ga u čvrste minerale. Posjetitelji mogu obići edukativni centar unutar elektrane, gdje mogu saznati više o održivoj energiji koja pokreće većinu islandskih domova i industrija.

Geotermalni park Hveragardurinn

Smješten u dolini vrućih izvora, Hveragardurinn je poznat po svojim ljekovitim geotermalnim izvorima. Ono što mnogi ne znaju jest da lokalni stanovnici koriste toplu vodu iz tih izvora za grijanje staklenika u kojima se uzgaja povrće i cvijeće – čak i tijekom hladnih zima. Osim toga, može se doživjeti jedinstveno iskustvo pećenja kruha zakopavanjem tijesta u vruće pijeske, gdje se peče zahvaljujući prirodnoj geotermalnoj toplini.

Vodopad Gullfoss

Vodopad Gullfoss, poznat i kao “Zlatni vodopad,” dobio je ime zbog zlatnog sjaja koji nastaje kada sunčeve zrake obasjaju vodenu maglicu. Iako ga mnogi posjećuju zbog njegove spektakularne ljepote, malo tko zna za priču o Sigríður Tómasdóttir, lokalnoj ženi koja je posvetila život očuvanju ovog prirodnog blaga. Njezini napori spriječili su izgradnju hidroelektrane na rijeci Hvítá, čime je Gullfoss ostao sačuvan za buduće generacije.

Krater Kerid i staklenik Fridheimar

Krater Kerid, star otprilike 3000 godina, jedinstven je zbog svoje živopisne crvene boje vulkanskih stijena koje okružuju tirkizno jezero na dnu. Za razliku od većine vulkanskih kratera koji nastaju erupcijom, Kerid je rezultat urušavanja vulkanskog stošca, što mu daje poseban oblik i značaj. U blizini, staklenik Fridheimar pruža fascinantan uvid u poljoprivredu na Islandu. Zahvaljujući geotermalnoj energiji, unatoč surovoj klimi, ovdje se uzgajaju rajčice tijekom cijele godine. Posjetitelji mogu uživati u svježim rajčicama i specijalitetima poput juhe od rajčice u jedinstvenom restoranu unutar staklenika.

Također smo uživali u pogledu na islandske konje te očaravajuće krajolike Zlatnog prstena, koji spajaju surovu prirodnu ljepotu s kulturnim značajem.

Zaključci i planovi za budućnost

Pripremni je posjet dodatno učvrstio partnerstvo između naše institucije i islandskih pružatelja strukovnog obrazovanja. Uspješno su dogovoreni logistički aspekti stručne prakse za učenike, a iskustvo praćenja rada bit će dragocjeno za implementaciju modularne nastave u našoj školi. Kulturna istraživanja produbila su naše razumijevanje islandske povijesti, održivih praksi i jedinstvenog okruženja.

Ovaj je posjet naglasio vrijednost Erasmus+ programa mobilnosti u unaprjeđenju kvalitete obrazovanja, profesionalnom razvoju i promicanju međukulturne razmjene.