Škola za život


Poveznica na stranicu:

Materijali:


AKTIVNOSTI I DOGAĐANJA:


BUDUĆNOST ČITANJA I BRADBURYJEV FAHRENHEIT 451 U ŠKOLI ZA ŽIVOT

Povodom manifestacije Mjesec hrvatske knjige u Srednjoj školi Valpovo događaju se različite aktivnosti kojima obilježavamo ovo razdoblje od 15. listopada do 15. studenoga svake godine. Učenici, zajedno sa svojim razrednicima i nastavnicima hrvatskoga jezika, obilaze knjižnice u kojima se održavaju razne prigodne radionice,  organizira se odlazak na Interliber u Zagrebu te posjet Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici, Šenoinoj kući i druga slična događanja.

Tako su učenici prvih gimnazijskih razreda, koji pohađaju nastavu prema programu Škola za život, u sklopu izbornih književnih djela za cjelovito čitanje trebali obraditi i pročitati književno djelo Raya Bredburyja Fahrenheit 451, distopija (neizvjesna i teška budućnost knjige i čitanja) koja se tematikom uklapa u obilježavanje Mjeseca hrvatske knjige. Učenice 1. b OG  Nea Pohižek i Ana Jelkić,  u suradnji s prof. hrvatskoga jezika Jasnom Vuković, izradile su tri plakata koja su postavljena na panou u holu škole, a vezana su uz temu navedene knjige. Na prvom je plakatu obrađena  osnovna radnja književnoga djela, na drugom glavni likovi (posebno „spaljivač“ knjiga Guy Montag) i na trećem je pregršt  misli koje proizlaze iz ovoga djela, a čija tematika polako postaje aktualna i u današnje vrijeme.

Evo nekoliko zanimljivih misli iz distopije, knjige koja progovara o, ne baš sjajnoj, budućnosti čitatelja, čitanju i knjigama općenito:

  • Ukoliko rano počnemo čitati i družiti se s knjigama, tada će naše crne statistike o drogama, uličnim bandama, silovanjima i umorstvima pasti negdje blizu ništice.
  • Bistre mladiće i djevojke svi mrze jer svi bismo trebali biti jednaki i prosječni, a „bistre“ glave poklopiti da šute. Knjige stoga treba spaliti.
  • Knjigama i poučavanjem čovjeka možemo usmjeriti na druge zanimljive stvari u životu, a ne na agresiju.
  • Ljudi se boje načitanih ljudi jer tko zna tko bi im mogao biti meta.
  • Ljudima bi maknuli verande i vrtove u kojima bi se mogli opustiti, razgovarati, razmjenjivati mišljenja i u miru razmišljati jer, RAZMIŠLJANJE ĆE BITI STROGO ZABRANJENO.
  • Na snazi će biti dozivanje lažnog osjećaja sreće putem videoigrica, neprestanog tipkanja po „pametnim“ telefonima i u tom bi se slučaju UM NAPAJAO SVE MANJE I MANJE L.

Učenici 1. a, b OG i prof. Jasna Vuković


KAZALIŠTE I ŠKOLA ZA ŽIVOT

Učenici Srednje škole Valpovo tradicionalno posjećuju Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku uživajući pritom u raznolikom programu, od nevjerojatnih komedija, mjuzikala, drama u užem i širem smislu, pa sve do tragedija i drugih dramskih, glazbenih, plesnih i scenskih vrsta.

Tako su 21. listopada ’19. odgledali poznatu Shakespeareovu tragediju Othello. Odazvali su se učenici prvih gimnazijskih razreda koji ove školske godine pohađaju nastavu prema programu Škola za život te smo ovu temu uklopili u nastavnu jedinicu Godišnjega izvedbenog programa. Također, na predstavu su išli  i učenici 2. razreda ekonomske te nekolicina učenika iz 4. ekonomske pod vodstvom prof. Jasne Vuković koja je organizirala i motivirala učenika za odlazak u kazalište zajedno s razrednicima, profesorima Željkom Štanfeljem (2. ek) i Kristinom Najcer Bračevac (4. ek), a pridružile su nam se i profesorice Snježana Simić i Tihana Rikert.

Sažetak predstave, tragedije Othello:

Maur Othello ponosni je general moćne vojske mletačkoga dužda, poznat po hrabrosti i odlučnosti, cijenjen zbog iskrene pravednosti, čovjek čista jednostavna i smiona srca. Njegova neustrašivost, ali i djetinje srce zavede Desdemonu, lijepu kćer moćnoga mletačkoga senatora Brabanzija. Ona kriomice daje svoju ruku Othellu. Zaprepašteni otac ne može povjerovati da je obožavana kći jedinica svoju ruku obećala i obećanje izvršila bez njegova znanja, vojniku koji nije plemenita roda. Otac smatra Desdemonu začaranom i otetom pa ona pred Senatom mora dokazati suprotno. Lijepa je Desdemona svima draga, a njezina je slijepa odanost Othellu uzrok Jagovoj zavisti te naivnog i ponosnog Othella navodi na sumnju da ga Desdemona vara s Cassiom. Osim toga, Jago mrzi Othella jer ga ovaj nije htio uzeti za svoga poručnika i jer je mislio da je Othello zaveo njegovu ženu Emiliju. Nakon svih tih spletki, Othello postaje oličenje povrijeđenoga ponosa, djeluje ne razmišljajući, nasjeda na prljavu priču o nemoralnoj preljubnici te u bijesu dolazi kući, napada nedužnu voljenu ženu koja sluti smrt. Jagova žena Emilija, razotkrivajući spletku, prekasno dolazi s istinom: Desdemona je već mrtva, a i za Othella život više nema nikakav smisao. Jaga sustiže ruka pravde: ubijaju ga u bijegu, kako i doliči zločincu i kukavici.

S raznih točaka gledišta, Othello je višestruka tragedija: tragedija nevinosti (Desdemona), Tragedija lakovjerja i prostodušnosti (Othello), tragedija sotonske volje i inteligencije (Jago). Da Desdemona nije bila odveć bezazlena, ne bi stradala; da Othello nije bio lakovjeran i prostodušan, ne bi ubio Desdemonu; da Jago nije bio sotonske prirode, ne bi ni pomislio na takvu osvetu za tako male uvrede koje mu, jednim dijelom, možda nisu bile ni nanesene.


OSVRT NA ISTRAŽIVAČKI RAD U PRIRODI

U petak, 4. listopada, učenici 1. razreda gimnazije su zajedno sa profesoricom Ružicom Jokić izveli praktičnu nastavu blok sata biologije u valpovačkom parku na livadi  pod nazivom „Procjena ukupne gustoće populacije“.

Za istraživanje biljnih vrsta na livadi upotrijebili smo  aplikacije s poveznica:

https://identify.plantnet-project.org/  i Flora Croatica Database – https://hirc.botanic.hr) te klasificirali pomoću odgovarajućih latinskih naziva pridruženih sistematskim kategorijama.

Napravili smo i herbarije biljaka mrazovca (Colchium autumnale), velike zečine (Centaurea jacea) i stolisnika (Achillea millefolium).

Odredili smo za svaku vrstu:

  1. TAKSONOMIJA
  2. KARAKTERISTIKE
  3. STANIŠTE
  4. ETIMOLOGIJA
  5. UPORABA
  6. FOTOGRAFIJA
  7. HERBARIJ
  8. STATUS ZAŠTITE

Za početak podijelili smo se u pet grupa i  valjalo je pripremiti 4 međusobno vezana kolca tako da zajedno tvore površinu od 1m2 za svaku grupu. Svaka grupa je pet puta bacala kolce i  gdje su pali tamo se tvorila  površina. Kolci su se blago zabijali u zemlju kako bi se oformio oblik kvadrata površine 1m2. Kod svakog bacanja trebalo se zabilježiti koliko se jedinki mrazovca (Colchium autumnale), velike zečine (Centaurea jacea) i stolisnika (Achillea millefolium) nalazi na površini kvadrata. Brojke je valjalo zabilježiti u za to prethodno ispisan obrazac, kao i popuniti odgovarajuće tablice. Svaku jedinku bilo je potrebno zabilježiti i fotografiranjem iste, tako da smo se koristili i tehnologijom kao izvorom informacija na terenu. Po povratku u učionicu, računli smo procjenu gustoće populacije jedinstvenom formulom T=NA.

Svoje radove predstavili smo slijedeći sat.

Atmosfera je bila zanimljiva i opuštajuća.

Učenici 1. A OG i 1. B OG


ŠKOLA ZA ŽIVOT – 1. SAVJETNIČKI POSJET

U ponedjeljak 14. listopada 2019. održan je 1. savjetnički posjet u organizaciji Ministarstva znanosti i obrazovanja našoj školi. Voditeljice su skupa bile profesorice Snježana Krištofik Juranić (Srednja škola Isidora Kršnjavoga Našice)  i Rebeka Kalazić (1. gimnazija Osijek).

Interaktivno izlaganje o Aktivnome učenju trajalo je 30 minuta, a radionice o Vrednovanju 180 minuta.

Ovaj je posjet održan kao podrška provedbi Cjelovite kurikularne reforme, a sudjelovali su svi profesori naše škole. Voditeljice su  odgovarale na  pitanja koja su profesori postavili tijekom ovoga skupa.

Fotografije prikazuju u kakvome su radnome ozračju naši profesori sudjelovali u ovome skupu.


SAT IZRADE FOSILA

Učenici prvih razreda gimnazije, umjesto „standardnog“ sata geografije imali su „neobičan“ sat geografije na kojem su pod vodstvom prof. Željka Štanfelja sami izrađivali fosile i na taj način puno kvalitetnije upoznali tematiku.

Učenici su prvotno oblikovali kuglicu od plastelina, a nakon toga su izgladili jednu stranu kuglice i umetnuli u plastičnu čašu. Potom su u plastelin utisnuli objekt (školjka, list, manja igračka i dr.) koji su željeli fosilizirati. Pomiješanu smjesu gipsa učenici su ulili u plastičnu čašu u kojoj se nalazio plastelin s utisnutim otiskom.

Dok su strpljivo čekali da se gips osuši, učenici su mogli vidjeti primjerke fosila iz prirode te su pomoću radnih listića raspravljali o procesu fosilizacije.

Nakon što se smjesa s gipsom i plastelinom stvrdnula, učenici su odvojili smjesu od plastične čaše pri čemu im je ostao fosilizirani otisak predmeta.

Učenici su pokazali veliki interes za ovaj pokus te su na kreativan i jednostavan način puno doznali o fosilima!

Željko Štanfelj, prof.


„ŠKOLA ZA ŽIVOT“ PREDSTAVLJENA RODITELJIMA UČENIKA PRVIH RAZREDA

Ravnateljica Svjetlana Kalpić, zajedno s pedagoginjom i razrednicima, pozvala je roditelje  prvih razreda gimnazije i četverogodišnjih strukovnih škola na prvi roditeljski sastanak kako bi im predstavila temeljne informacije vezane za provedbu kurikularne reforme poznate pod nazivom Škola za život. Sastanci su bili ostvareni u dva dijela. U prvom su se dijelu sastanka roditeljima obratile ravnateljica i pedagoginja, a nakon toga su se razredi razdvojili i razrednici nastavili sastanak u zasebnim učionicama.

Prvo su to učinili roditelji prvog razreda ekonomista i elektrotehničara na čelu s razrednicima Anom Stojanović i Borisom Šimićem, a zatim prvih razreda gimnazije na čelu s razrednicima Tihanom Weigand i Želimirom Sušićem.

Na samom je početku sastanka roditelje pozdravila ravnateljica, zaželjela dobrodošlicu i predstavila razrednike. Zahvalila se roditeljima što su ukazali povjerenje upisavši svoju djecu u Srednju školu Valpovo, a zatim je predstavila  plan i Dnevni red sastanka. Uz Power-Point prezentaciju objasnila je roditeljima sažetak reformskih procesa s naglaskom na promjenama u poučavanju, vrednovanju i ocjenjivanju. Ukazala je na donošenje brojnih zakonskih propisa koji su prethodili reformi. Također, informirala je roditelje s aktivnostima koje su provedene u Srednjoj školi Valpovo vezane za izvođenje nastave po novom modelu i uputama MZO i savjetnika pojedinih obrazovnih područja (sastanci s nastavnicima i aktivima, pedagoške radionice, izvješća sa seminara, udžbenici, nastavni materijal i oprema i sl.). Na kraju izlaganja ravnateljica je pozvala roditelje na suradnju i podršku te zajedništvo u provedbi reforme.

Pedagoginja škole Zdenka Lončarić se zatim predstavila roditeljima i pozvala ih na suradnju. Naglasila je da Škola za život donosi vrijednosti koje nastavnici  već duže vrijeme kontinuirano ostvaruju – stavljaju učenike u prvi plan odgojno – obrazovnog procesa i razvijaju njihove kompetencije uz suvremene strategije poučavanja.

U novim je izazovima uloga  roditelja izuzetno važna, naglasila je pedagoginja, a svi su predmetni nastavnici dostupni za individualne razgovore s ciljem podrške učenicima. Zato su na kraju zajedničkog dijela sastanaka ravnateljica i pedagoginja još jednom  pozvale roditelje na aktivnu ulogu u srednjoškolskom odgoju i obrazovanju svoje djece.

Pedagoginja: Zdenka Lonačarić


SREDNJA ŠKOLA VALPOVO – USPJEŠAN DOMAĆIN MEĐUŽUPANIJSKOG STRUČNOG SKUPA NASTAVNIKA I PROFESORA TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE

Srednja škola Valpovo dobila je priznanje i povjerenje za domaćinstvom pri organizaciji međužupanijskog skupa koji je okupio veliki broj stručnjaka ( 230 ) u području razvijanja tjelesne zdravstvene kulture učenika osnovnih i srednjih škola u najširem smislu.

Organizator skupa je Agencija za odgoj i obrazovanje i Ministarstvo znanosti, a domaćin skupa ravnateljica Srednje škole Valpovo Svjetlana Kalpić,dipl.ing i   Darko Bošnjak,prof- savjetnik – voditelj Županijskog stručnog vijeća Osječko-baranjske županije.

Voditelji skupa bili su Viši savjetnici za tjelesnu i zdravstvenu kulturu Agencije za odgoj i obrazovanje  Jozo Škegro,prof. i Marijan Jerković,prof.

Skup je održan  u dvorani Centra kulture M.P.Katančić Valpovo. Sudionici skupa su izrazili veliko zadovoljstvo kvalitetom organizacije skupa te su bili oduševljeni prostorom u kojem je skup održan. To potvrđuje da je spomenuti skup bio i promocija grada Valpova koji je ustupio spomenuti prostor, a djelatnici  Turističke zajednice, pogotovo voditelj Eduard Lacković,mag.cult. umnogome su pomogli uspješnoj organizaciji.

Ravnateljica Srednje škole Valpovo Svjetlana Kalpić, dipl.ing. pozdravila je sudionike,voditelje i predavače skupa i zaželjela uspješan rad stručnog skupa  koji je okupio dvjesto trideset ( 230) nastavnika i  profesora  tjelesne i zdravstvene kulture osnovnih i srednjih škola iz pet Županija. Ravnateljica je u svom pozdravu i izlaganju dala veliku podršku projektu Škola za život općenito, a pogotovo  nastavi tjelesne i zdravstvene kulture, ukazala na značaj vježbanja, pohvalila rad profesora tjelesne i zdravstvene kulture Srednje škole Valpovo, ukazala na određene projekte u našoj školi i izrazila zadovoljstvo što se jedan ovakav državni skup održava u našem gradu i u našoj organizaciji što je pokazatelj rada i aktivnosti Srednje škole Valpovo.

Nakon pozdrava ravnateljice Viši savjetnik Jozo Škegro,prof.  pozdravio je sve nazočne, zahvalio se ravnateljici Kalpić i profesoru Bošnjaku što su prihvatili biti domaćini u organizaciji ovako velikog stručnog skupa.

Nakon lijepih riječi i zahvala predstavljeni  su predavači Stručnog skupa: Viši savjetnik Marijan Jerković, prof., Astrid Čulić,prof. i Anica Beljak, prof.

Viši savjetnik Marijan Jerković,prof. je u svojoj temi „Sve što želite znati o Školi za život, a niste se ( do sad ) usudili pitati“   je kroz pitanja kolega nastavnika i profesora tjelesne i zdravstvene kulture,  a koja su postavljena Ministarstvu prosvjete i obrazovanja i odgovore Ministarstva  na ista pokušao približiti sve ono što kroz edukaciju reforme  Škola za život zajednički prolazimo i rješavamo. Kroz predavanje bilo je puno upita i obrazloženja.

Mentorica u Školi za život – profesorica Astrid Čulić je u svojoj temi „Kurikulumsko planiranje“ pojasnila način planiranja koji su svi nastavnici i profesori tjelesne i zdravstvene kulture kroz edukaciju u Loomenu prošli i odgovorila na određene nejasnoće.

Profesorica Anica Beljak je u svojoj temi „Istraživačko učenje i učinkovito postavljanje pitanja“  na zanimljiv način prikazala način rada i komunikacije s učenicima  u programu Škola za život.

Nakon završetka predavanja završnu riječ dali su Viši savjetnici koji su sudionike skupa podsjetili na skupove koji slijede, i odgovarali na mnogobrojna pitanja vezana uz reformu  Škola za život s kojom Ministarstvo znanosti i obrazovanja  kreće od iduće školske godine.


PEDAGOŠKA RADIONICA ZA NASTAVNIKE U PROVEDBI KURIKULARNE REFORME ŠKOLA ZA ŽIVOT

U utorak, 27. kolovoza 2019. održana je pedagoška radionica za nastavnike općeobrazovnih predmeta, a vezano za početak provedbe kurikularne reforme u 1. razredima gimnazije i četverogodišnjih strukovnih škola.

Na samom je početku ravnateljica škola Svjetlana Kalpić pozdravila sve nazočne te najavila temu i dnevni red današnje radionice. Podsjetila je da smo prema Planu aktivnosti odradili prve tri aktivnosti tijekom mjeseca srpnja i kolovoza:

  1. sastanak sa članovima pojedinih aktiva vezano za podjelu zaduženja i satnice te predstavljanje Plana aktivnosti za frontalno uvođenje i realizaciju kurikularne reforme u 1. razredima gimnazije i četverogodišnje strukovne škola u Srednjoj školi Valpovo
  2. Izrada Vodiča za provedbu kurikularne reforme za nastavnike u provedbi (za internu uporabu)
  3. Sastanak stručno–razvojne službe vezano za konačnicu Plana aktivnosti te dogovor oko realizacije i načina pružanja podrške (ravnateljica, pedagoginja, voditeljica)

Ravnateljica je kratko komentirala i  povezala odrađene aktivnosti sa današnjom radionicom. Plan aktivnosti je sastavni dio Vodiča za provedbu kurikularne reforme kojega su izradile ravnateljica i pedagoginja s ciljem podrške i olakšanog početka svim nastavnicima koji započinju provedbu reforme. Prezentirajući Vodič naglasila je da je on isključivo internog karaktera te da sadrži sve bitno na jednom mjestu što smo imali prilike naučiti preko Loomena ili nam je bilo dostupno sa službenih stranica MZO, Narodnih novina ili Agencija.

Kao primjer dobre prakse odabrala je video – materijal II. gimnazije Varaždin koja je tijekom prošle školske godine provodila eksperimentalni program Škole za život. Nastavnici su imali prilike saznati važne informacije od svojih kolega te se dodatno motivirati za svoj rad.

Isto tako, upoznala je nastavnike da smo na web – stranici škole otvorili zaseban link Škola za život te da u njega planiramo unositi sve bitno vezano za provedbu reforme. Predložila je da se razne aktivnosti koje će provoditi s učenicima upravo prikažu kroz taj link.

Pedagoginja se zahvalila nastavnicima na poticajnoj atmosferi u situaciji velikih promjena koje Škola za život donosi. Napomenula je da  njoj i ravnateljici predstoje stručni seminari s dodatnim uputama te da je u tijeku i stručno usavršavanje nastavnika  na temu Škole za život. Stoga je najavila sjednice stručnih aktiva u školi na kojima će detaljno analizirati dobivene informacije i konkretne aktivnosti pred početak same provedbe reforme školstva.

Pedagoginja je prepustila riječ psihologinji Tamari Gazdek koja je najavila današnju temu motivacije kroz jednu zanimljivu prezentaciju pod zazivom Povratak u školske klupe. Psihologinja je dala naglasak na značaj motivacije te kako se potaknuti za aktivnosti i promjene koje su pred nama. Tijekom predavanja nastavnici su ispunjavali anketne listiće, komentirali, iznosili svoje stavove i mišljenja. Kolegica Tamara je koordinirala i usmjeravala aktivnost radionice svojim pitanjima te na taj način doprinijela zanimljivosti same radionice. Dodatno, psihologinja je objasnila vrste motivacija, iznijela neke zanimljive primjere te odgovorila na pitanje zašto ponekad motivacija opada ili nedostaje i kako to prevladati. U drugom dijelu predavanja psihologinja je pojasnila jednostavan alat SMART – ciljeva. Nastavnici su dobili zadataka da sami napišu svoje prioritetne ciljeve prema predlošku Smart – ciljeva te su se javljali za izlaganje. Za kraj kolegica Tamara citira, umjesto zaključka, slijedeću rečenicu:

„Uspjeh nije samo ono što postignete u životu već i inspiracija koju daješ drugima“

Uslijedila su razna pitanja i komentari naših nastavnika vezana za samu provedbu reforme. Ravnateljica i pedagoginja su najavili završne stručne skupove te da ćemo najvjerojatnije saznati nešto više i dobiti dodatne odgovore na neka pitanja. Ravnateljica je podsjetila da smo na našu web stranicu stavili tri skupine pitanja i odgovora koje je za sada objavili MZO vezano za provedbu reforme te da ih detaljno pročitaju.

Zajednički zaključak su tri bitne riječi: suradnja, odgovornost i motivacija.

Za kraj današnje, vrlo uspješne radionice, ravnateljica se svima zahvalila, poželjela uspješan početak školske godine, izvrsne rezultate te najavila slijedeće aktivnosti koje nas očekuju.

U Valpovu 28. kolovoza 2019.