ELEKTROTEHNIČARI U SLOVENIJI NA STRUČNOJ PRAKSI

ELEKTROTEHNIČARI U SLOVENIJI NA STRUČNOJ PRAKSI

23. ožujka 2020.

U terminu od  23. veljače do 8. ožujka 2020. učenici zanimanja elektrotehničar (5 učenika trećih i 6 učenika četvrtih razreda) sudjelovali su u zadnjoj mobilnosti projekta ERASMUS+ KA1 za 2019./20. godinu „Europske vještine za europsku izvrsnost“ (European expertise for European excellence) u Sloveniji, u mjestu Škofja Loka. U pratnji učenika bili su nastavnici Boris Puljek i Vlatko Vujnovac. Učenici su bili smješten u novouređenom hotelskom prostoru bivšeg samostana u jednokrevetnim sobama. Prehrana je bila organizirana u obližnjem objektu. Praktikum je za održavanje nastave bio moderno opremljen sa uređajima za automatizaciju procesa. Navedena oprema predstavlja sam vrh didaktičke opreme koja se koristi za školovanje učenika u strukovnim zanimanjima vezanim uz elektrotehniku, elektroniku i strojarstvo.

Tijekom planiranih projektnih aktivnosti učenici su se upoznali sa osnovama pneumatike i programiranja PLC-a (Programibilni Logički Kontroler). Prvi koraci u korištenju PLC-a bilo je upoznavanje sa uređajem marke Mitsubishi tip AL2-14MR-D, a zatim sa software-om koji se koristi za izradu programskih rješenja – Alpha. Učenici su naučili izrađivali programska rješenja za cijeli niz različitih procesa automatizacije. Navedene programe su testirali koristeći simulator koji je sastavni dio programa. Slijedeći korak bio je prebacivanje programa na PLC i testiranje rada u stvarnim uvjetima. Za to je bilo potrebno ožičiti PLC sa različitim senzorima i aktuatorima. Prebacivanje programa na PLC uređaj obavlja se  pomoću specijalnog komunikacijskog kabla. Učenici su se imali priliku upoznati i sa drugom vrstom PLC-a, točnije sa uređajem tipa CyBro koji se programira programom CyPro. Razlika u odnosu na prethodni PLC leži u tome da se prilikom programiranja ovog uređaja koristi tekstualni programski jezik sličan C++. Učenici su izrađivali i testirali programska rješenja za automatizaciju procesa pretakanja tekućina između spremnika, procesa sortiranja proizvoda i procesa te premještanja predmeta pomoću robotizirane ruke. Na kraju stručne prakse svaki je učenik odabrao neki proces automatizacije iz stvarnog života, izradio programsko rješenje te proveo simulaciju na maketi. Navedene postupke i aktivnosti učenici su uspješno usvojili i odradili.

Drugi je dio programa edukacije bio rad s didaktičkim kompletom LEGO Mindstorm. Iako je prva asocijacija uz LEGO igračke za djecu, LEGO Mindstorm je ozbiljni didaktički set koji omogućuje uvod u osnove programiranja mobilnih robota. Učenici su imali zadatak dizajnirati i izraditi mobilni robot te pokazati svoju inovativnost i kreativnost. Idući je korak bio izrada zahtjevnog programa za upravljanje radom robota. Programsko sučelje za izradu upravljačkog programa slično je sučelju programskog jezika C++. Učenici su tijekom nastave izrađivali programska rješenja za jednostavnije slučajeve upravljanja izrađenog mobilnog robota. Kruna njihovog rada bila je izrada programskog rješenje za robot  koji će pratiti crnu liniju. Nakon brojnih pokušaja i testova učenici su uspjeli zadati potrebne parametre za rad robota.

Jedna je od aktivnosti projekta bila upoznavanje sa lokalnim privrednim subjektima. Tijekom svog boravka u Sloveniji učenici su posjetili tvrtku DOMEL smještenu u mjestu Železnik. Tvrtka je najveći europski proizvođač motora za usisavače, a u svom asortimanu ima i motore za kućanske aparate, automobilsku industriju, klimatizaciju i sl. Ljubazni nas je domaćin upoznao s poslovanjem tvrtke te proizvodnim pogonom koja je u cijelosti automatizirana i vođena robotima.

Učenici su posjetili i tvrtku SIBO koja na tržištu postoji više od 50 godina, a primjenjuje najnoviju tehnologiju za potrebe farmaceutske i medicinske industrije. Tvrka izrađuje poklopce, zatvarače i čepove, razvija tehnička rješenja za kućanstva, industriju i medicinu. Tvrtka se bavi izradom standardnih i prilagođenih kalupa i alata.

Bitan dio ERASMUS+ projekta je upoznavanje kulture i običaja zemlje domaćina. Tako su učenici uz pratnju stručnog vodiča upoznali grad Škofju Loku, njene kulturne i povijesne znamenitosti. Jedan su vikend boravili u Bledu gdje su uživali u predivnoj prirodi i šetnji pokraj jezera, a u povratku su se nakratko zaustavili u Kranju, četvrtom po veličini gradu u Sloveniji.

Slobodno su vrijeme učenici provodili vrlo aktivno. Domaćin je za učenike organizirao kupanje na gradskim bazenima u Škofjoj Loki. U sportskoj su dvorani učenici odigrali prijateljsku nogometnu utakmicu u kojoj su međusobno odmjerili snage sa svojim nastavnicima. Učenicima je bila na raspolaganju kuglana, a neki su vježbali svoje „ penjačke vještine“ na umjetnoj stijeni. Učenici su često pješačili i time boravili na svježem zraku i uživali u lijepoj prirodi i okruženju.

Nikada nećemo zaboraviti gostoljubivost i ljubaznost naših domaćina kao i žitelja Škofje Loke. Rad s vrhunskom didaktičkom oprema dala je učenicima priliku da prošire znanja na polju tehnike za koje se školuju. Za vrijeme našeg boravka, a poradi promjene sredine, učenici su postali samostalniji, samopouzdaniji i odgovorniji.

Na kraju bih se želio posebno zahvaliti sestri Ireni za njezinu ljubaznost i prilagodljivost našim potrebama, inženjerki Tatjani Šorondi na strpljenju i trudu da svoje široko znanje prenese učenicima te domaćinu Krištofu Debeljaku koji je “kriv” za odličnu organizaciju svih naših aktivnosti tijekom boravka u Sloveniji.

Nastavnik: Boris Puljek, dipl.ing.